PDF
Senast publicerad:

Skydd vid olyckor

Att skaffa brandvarnare är ett tips

på hur du kan göra ditt hem lite tryggare. 

Glöm inte att byta batteri i brandvarnaren en gång om året.

Byt batteri när du köper adventsljus.

Då är det lättare att komma ihåg.


Gör så här om det brinner

Varna andra genom att berätta att det brinner,

rädda sedan andra människor om du kan.

Ring sedan brandkåren på telefonnummer 112,

och försök sedan släcka branden.

Om det brinner i en kastrull

ska du ta bort den från plattan.

Lägg sedan på ett lock,

så slutar det brinna. 

Om tv:n börjar brinna

ska du dra ut kontakten.

Sen ska du hälla vatten på tv:n

och ta ut den ur huset.

Om en brand är liten

kan du försöka släcka den

om du har brandsläckare.

Kryp under röken när du släcker.

Stå aldrig ovanför röken.

Om du inte kan släcka elden,

stäng dörren till rummet där det brinner.


Om något allvarligt händer

Det kan vara farligt att vara ute

när det har hänt en olycka.

Det kan vara något giftigt ämne i luften till exempel.


En varningssignal varnar människor

om det är farligt.

En varningssignal är ett högt ljud

som låter i 7 sekunder.

Sedan är det tyst i 14 sekunder.

Efter det kommer ett högt ljud under 7 sekunder igen.

Så håller det på under minst 2 minuter.


När du hör en varningssignal ska du gå in.

Du ska stänga alla dörrar, fönster

och ventiler där luft kan komma in i huset.

Du ska lyssna på Radio Sjuhärad, lokalradion i P4.

På radion får du veta vad som har hänt och vad du ska göra.


Om du behöver hjälp

Om det händer en olycka är det viktigt att veta vart man ska ringa.

Telefonnummer 112 går till SOS Alarm.

Dit ska man ringa när det händer allvarliga olyckor.

När du ringer 112 ska du berätta

vad som har hänt,

var någonstans det har hänt och

vem du är och vad du har för telefonnummer.

Berätta också om någon är skadad

och i så fall vad de har för skador

och om någon är fastklämd.


Minimera
Kontakta oss
Minimera
Mina favoriter

Inga favoriter

Vårgårda kommun

Telefonnummer
Växel: 0322 - 60 06 00

Stängd lunch 12.00-13.00

Öppettider
Måndag: 08.00-18.00
Tisdag-torsdag: 08:00-16:30
Fredag: 08:00–15:00
Dag före helgdag: 08:00–15:00

Organisationsnummer
212000-1454

Fakturaadress

Fakturaväxel InExchange

E-fakturaadress 2120001454

GLN 7362120001453

PEPPOL 0007:2120001454

Om e-faktura

Besök oss

Besöksadress
Kungsgatan 45

Postadress 
44780 Vårgårda

E-post
kommunen@vargarda.se

Licensierad under creative commons

Licensierad under Creative Commons