Gå till innehåll

Trygghetslarm

Med ett trygghetslarm kan du larma och få kontakt med personal alla tider på dygnet. Du kan till exempel använda larmet om du ramlar och har svårt att resa dig upp igen eller om du behöver hjälp av någon annan anledning.

Du larmar genom att trycka på en larmknapp som du antingen kan bära runt halsen eller runt handleden. Efter en stund får du svar och kan prata med personal och meddela vad du behöver hjälp med. När du larmar är det personal från kommunens hemtjänst som kommer hem till dig. Du behöver inte ha någon annan hjälp från kommunen för att ha trygghetslarm.

Ansök om trygghetslarm

Du som vill ansöka om trygghetslarm kan göra detta genom att kontakta kommunens biståndshandläggare eller skicka in en skriftlig ansökan. Biståndshandläggaren kontaktar dig och bokar eventuellt in ett hembesök. Därefter utreder och bedömer biståndshandläggaren dina behov av hjälp. Det görs alltid en individuell bedömning av dina behov av att få trygghetslarm.

Biståndshandläggaren kan behöva hämta in uppgifter från andra för att göra sin utredning. Oftast gäller det utlåtande från läkare eller annan sjukvårdspersonal. Dessa uppgifter hämtas endast med ditt samtycke.

Din ansökan prövas utifrån socialtjänstlagen och de riktlinjer som nämnden har antagit. Riktlinjerna är till för att personer med liknande hjälpbehov ska få samma hjälp.

Biståndshandläggare når du genom att ringa Vårgårda kommuns växel. De har telefontid helgfria vardagar måndag-fredag kl. 08.30-09.30. 

Telefonnummer växel: 0322- 600 600

Använd blanketten Ansökan om bistånd enligt Socialtjänstlagen SoL.

Beslut och överklagan

Efter att biståndshandläggaren har utrett din ansökan så får du ett beslut. I beslutet framgår vilken insats du har rätt till, i vilken omfattning samt hur länge beslutet gäller. Beslutet skickas hem till dig. Om du får ett avslag, det vill säga om du inte beviljas den insats du ansökt om, har du möjlighet att överklaga beslutet. Överklagan ska göras inom 3 veckor från det att du fått beslutet. Om du vill ha hjälp med din överklagan kan biståndshandläggaren hjälpa dig med detta.

Hur man överklagar ett beslut

Omprövning av beslut

Din situation kan förändras och det ska alltid vara ditt aktuella behov av stöd som tillgodoses. Om dina behov förändras så pass att ditt stöd behöver minskas eller du behöver mer stöd, kontakta biståndshandläggare.

Sekretess

All personal du möter omfattas av sekretess enligt bestämmelser i sekretesslagen och socialtjänstlagen.

Avgift för trygghetslarm

Kommunen tar ut en avgift för trygghetslarm. Avgiften baseras på dina inkomster men är som mest 246 kr per månad år 2024.

Avgift för trygghetslarm 2024

Insats



Trygghetslarm

246 kr/månad

Ingår i maxtaxan (2575 kr/månad)


Kontakt

Biståndshandläggare

Kungsgatan 45, 447 80 Vårgårda

Öppettider

Måndag-torsdag: 8.00-16.30

Fredag: 8.00-15.00

Dag före helgdag stänger växel 12.00

Telefontider biståndshandläggare:

Måndag-fredag 8.30-9.30

Sidinformation

Publicerad: 2024-01-17
Senast uppdaterad: 2024-01-17
Sidansvarig: Tove Wallin