Revisionsberättelse för år 2024
Vi, av kommunfullmäktige utsedda revisorer, har granskat den verksamhet som bedrivits i kommunstyrelsen, myndighetsnämnd Bygg och miljö, myndighetsnämnd Lärande och omsorg, servicenämnd Ekonomi/Personal, överförmyndaren, valnämnden, fullmäktigeberedningar och genom utsedda lekmannarevisorer den verksamhet som bedrivits i kommunens företag.
Styrelse och nämnder ansvarar för att verksamheten bedrivs enligt gällande mål, beslut och riktlinjer samt de lagar och föreskrifter som gäller för verksamheten. De ansvarar också för att det finns en tillräcklig intern kontroll och återredovisning till fullmäktige. Revisorerna ansvarar för att granska verksamhet, intern kontroll och räkenskaper samt att pröva om verksamheten sköts på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt, om räkenskaperna är rättvisande och om den interna kontrollen som görs inom nämnderna är tillräcklig.
Granskningen har utförts enligt kommunallagen, god revisionssed i
kommunal verksamhet och kommunens revisionsreglemente. Granskningen av räkenskaperna har genomförts av vårt sakkunniga biträde i enlighet med standard för kommunal räkenskapsrevision. Vår granskning har genomförts med den inriktning och omfattning som behövs för att ge rimlig grund för bedömning och ansvarsprövning.
Ur redogörelsen vill revisorerna särskilt lyfta fram den fördjupade
granskningen av verksamhets- och ekonomistyrning inom hemtjänsten. I
granskningen bedömdes kommunstyrelsen inte ha säkerställt en
ändamålsenligt styrning och uppföljning av varken kvalitet eller ekonomi i
hemtjänsten. Revisionen avser följa arbetet med vidtagna åtgärder under
2025.
Revisionen vill också lyfta fram att revisionen ser allvarligt på att två av
kommunfullmäktiges inriktningsmål, kopplat till utbildning respektive god ekonomisk hushållning ur ett finansiellt perspektiv, bedöms vara på en icke godtagbar nivå.
Från den grundläggande granskningen önskar revisionen belysa att
kommunstyrelsen inte bedöms ha säkerställt en tillräcklig uppföljning och rapportering. Verksamheten har vid samtliga ekonomiska uppföljningar under år 2024 prognosticerat ett underskott. Åtgärder för att hantera underskottet hanterades av kommunstyrelsen först i september och oktober 2024. Det bedöms vara ett avsteg från kommunens policy för ekonomistyrning.
Vi bedömer sammantaget att styrelse, nämnder och beredningar i Vårgårda kommun, utifrån vad som nämnts ovan, delvis har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt.
Vi bedömer att styrelsens, nämndernas och beredningarnas interna kontroll har varit tillräcklig.
Vi bedömer, utifrån redovisningen av balanskravsresultatet i
årsredovisningen, att balanskravet efterlevs.
Vi bedömer att utfallet i årsredovisningen inte är förenlig med det
finansiella mål som fullmäktige fastställt. Vår bedömning är att utfallet
delvis är förenligt med de verksamhetsmässiga mål som fullmäktige
fastställt.
Vi delar det sakkunniga biträdets bedömning att årsredovisningen är
upprättad i enlighet med lagen om kommunal bokföring och redovisning.
För denna slutsats avseende kommunens räkenskaper hänvisar revisorerna till det sakkunniga biträdets yttrande.
Vi tillstyrker att kommunfullmäktige godkänner kommunens årsredovisning för 2024.
Vi tillstyrker att kommunfullmäktige beviljar ansvarsfrihet för styrelse,
nämnder och beredningar samt enskilda ledamöter i dessa organ.
Vi åberopar bifogad redogörelse och de rapporter som inte tidigare tillställts fullmäktige. Övriga rapporter har översänts till fullmäktige löpande under
året.
Hjälpte innehållet dig?
Kontakt
Vårgårda kommun
Öppettider
Måndag-torsdag: 8.00-16.30
Fredag: 8.00-15.00
Dag före helgdag stänger växel 12.00