Glädjande utveckling inom hemtjänsten i Vårgårda
Nu har den årliga brukarundersökningen kommit. En av de vårgårdabor som använder vår hemtjänst är Per som bor i Vårgårda tätort. Han har haft hjälp i drygt två år och till honom och hans fru Karin kommer hemtjänsten flera gånger om dagen.
Per tycker att det sköts bra från hemtjänsten, med mycket trevlig personal, men han upplever att det blir mycket väntan. Karin, som inte själv har insatser, men som träffar hemtjänsten dagligdags tycker att det känns tryggt och bra med personalen.
- Klart det vore bra om vi kunde klara oss själva, men nu när vi inte kan det så känns det väldigt bra med hemtjänsten, säger Karin.
Sedan en tid tillbaka har de också hjälp från hemsjukvården, vilket underlättat mycket i vardagen. De beskriver båda att det finns mycket bra personal och flera som arbetat i många år, vilket känns tryggt.
Hemtjänst
Under de senaste åren har hemtjänsten i Vårgårda visat på både positiva trender och områden som behöver förbättras. En av de mest framträdande positiva trenderna är att fler brukare upplever att handläggarbesluten är anpassade efter deras behov. Dessutom upplever brukarna att personalen oftare har tillräckligt med tid för sina arbetsuppgifter, vilket bidrar till en högre kvalitet på omsorgen. Ett annat glädjande resultat är att 99 % av brukarna upplever att de får ett bra bemötande från hemtjänstpersonalen, och 90 % är nöjda med hemtjänsten i sin helhet. Samarbetet mellan brukare och hemtjänst har också förbättrats, vilket fler brukare upplever som välfungerande.
Förutom dessa områden finns det delar som kan förbättras. Färre brukare upplever att de kan påverka vid vilka tider de får hjälp, och personalen uppfattas mer sällan komma på avtalad tid. Dessutom informerar personalen mer sällan om tillfälliga förändringar, och det har blivit svårare för brukarna att få kontakt med personalen vid behov.
Särskilt boende
För de särskilda boendena i Vårgårda har det skett flera förbättringar enligt brukarundersökningarna. Trivseln med både rum/lägenhet och gemensamma utrymmen har ökat, och maten uppskattas mer, med en ökad möjlighet att påverka tider för hjälp. Personalen får högre betyg för sitt bemötande och förtroendet för deras arbete och kompetens har ökat. Fler brukare är nöjda med aktiviteterna på boendet och upplever det som lätt att få träffa en sjuksköterska vid behov.
Trots dessa positiva förändringar finns det också områden som behöver förbättras. De boende upplever att personalen har mindre tid för sina arbetsuppgifter jämfört med föregående år, färre brukare vet vart de ska vända sig med synpunkter och klagomål, och samarbetet med närstående upplevs som sämre än tidigare.
Jämförelser med andra kommuner i Västra Götalands län
När man jämför Vårgårda med andra kommuner i Västra Götalands län, framträder både positiva och negativa resultat. På den positiva sidan är fler i Vårgårda nöjda med sina handläggarbeslut och känner sig trygga med att bo hemma med hemtjänst. Det upplevs också lättare att få kontakt med hemtjänstpersonalen i Vårgårda jämfört med andra kommuner, och den sammantagna nöjdheten är högre (90 % jämfört med 84 % i Västra Götaland).
Å andra sidan besväras fler Vårgårdabor av ensamhet jämfört med andra kommuner, och färre upplever att de kan påverka vilka tider de får hjälp. Dessutom är Vårgårda sämre på att informera om tillfälliga förändringar jämfört med andra kommuner i regionen.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis visar äldreomsorgen i Vårgårda en positiv utveckling på flera områden, men det finns också förbättringsområden. För de särskilda boendena har det skett många förbättringar, men det finns fortfarande utmaningar att arbeta med för att nå upp till genomsnittsnivån i regionen. Jämförelser med andra kommuner visar att Vårgårda presterar bra på flera punkter, men det finns också områden där kommunen ligger efter.
Vill du läsa mer om brukarundersökningen hittar du information här:
Kontakt
Vårgårda kommun
Öppettider
Måndag-torsdag: 8.00-16.30
Fredag: 8.00-15.00
Dag före helgdag stänger växel 12.00