Klagomål på störningar
Upplever du störningar ska du i första hand kontakta den som orsakar störningen för att försöka reda ut saken själva. Om det inte fungerar kan du kontakta miljöavdelningen. Miljöavdelningen utreder klagomål om olika besvär för människors hälsa och miljö.
Anmälan som lämnas om störningar, så kallade olägenheter, kan handla om olika saker. Det kan exempelvis handla om fukt och mögel i en bostad, buller eller störande rök från eldning.
Olägenhet enligt miljöbalken
Enligt miljöbalken ska den störning, olägenhet, som du upplever vara en hälsorisk eller en risk för miljön. En olägenhet beskrivs enligt miljöbalken som en störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan negativt och som inte är obetydlig eller tillfällig.
Hur anmäler jag?
Du kan anmäla en olägenhet till miljöavdelningen via telefon, e-post eller brev. Var noga med att ange alla eventuella uppgifter som krävs för att vi ska kunna gå vidare med ärendet.
Anonym anmälan
Du kan anmäla klagomål anonymt. För att anmälan ska kunna vara anonym ska du inte lämna någon form av personuppgift. Använd därför brev eller telefon från dolt nummer (t ex genom att slå #31# innan telefonnumret).
Tänk på att en anonym anmälan inte alltid handläggas fullt ut, eftersom viktig information saknas.
Hjälpte innehållet dig?
Kontakt
Miljöavdelningen
Öppettider
Måndag-torsdag: 8.00-16.30
Fredag: 8.00-15.00
Dag före helgdag stänger växel 12.00