Gå till innehåll

Driftredovisning


Utfall 2023

Utfall 2024

Belopp i mnkr

Intäkt

Kostna

Netto

Intäkt

Kostnad

Netto

Politisk verksamhet

-0

9

9

-

10

10

Summa Politisk verksamhet

-0

9

9

-

10

10

Kommunövergripande

-3

42

39

-0

26

26

Summa Kommunövergripande

-3

42

39

-0

26

26

IT

-8

19

11

Kommunledningskontoret

-2

21

19

Personal/Ekonomi

-10

25

16

-11

27

17

Strategisk planering o utveckl

-3

18

14

-

-

-

Summa Stödfunktioner

-13

43

30

-21

68

46

Förskola/Grundskola

-51

375

324

-50

400

350

Gymnasie/Musikskola

-15

83

68

-16

88

72

Kultur och Fritid

-5

27

22

-5

28

23

Samhällsbyggnad

-212

242

29

-235

263

28

Socialtjänst

-40

172

132

-44

185

141

Vård och omsorg

-86

251

165

-81

271

189

Summa Kärnverksamhet

-409

1 150

741

-432

1 235

804

Kapitalkostnadspott

-

-

 

-

-

Summa

-426

1 244

819

-453

1 338

885

Finansverksamhet

-6

37

31

-3

15

13

Summa Finansverksamhet

-6

37

31

-3

15

12

Återföring kapitalkostnad

 

-48

-48

-

-59

-59

Återföring generella bidrag bokförda på verksamheten

6

 

6

1

 

1

Resultat före avskrivningar

6

-48

-42

1

-59

-58

Interna poster

-221

221

-

-193

193

-

Avskrivningar

-

40

40

-

43

43

Verksamhetens nettokostnader

-426

1 273

848

-455

1 337

883


Budget 2024

Budgetavvikelse 2024

Belopp i mnkr

Intäkt

Kostnad

Netto

Intäkt

Kostnad

Netto

Politisk verksamhet

-

9

9

-

-0

-0

Summa Politisk verksamhet

-

9

9

-

-0

-0

Kommunövergripande

-

25

25

0

-1

-1

Summa Kommunövergripande

-

25

25

0

-1

-1

IT

-8

18

10

0

-1

-1

Kommunledningskontoret

-1

20

19

1

-1

0

Personal/Ekonomi

-11

28

17

-1

1

0

Strategisk planering o utveckl

-

-

-

-

-

-

Summa Stödfunktioner

-21

66

46

0

-1

-1

Förskola/Grundskola

-41

381

340

9

-19

-10

Gymnasie/Musikskola

-14

87

73

2

-1

1

Kultur och Fritid

-4

26

23

2

-2

0

Samhällsbyggnad

-233

263

30

2

-0

1

Socialtjänst

-35

180

144

8

-6

3

Vård och omsorg

-72

249

177

9

-22

-13

Summa Kärnverksamhet

-400

1 186

786

31

-49

-18

Kapitalkostnadspott

-

2

2

-

2

2

Summa

-421

1 289

868

32

-49

-17

Finansverksamhet

 

15

15

3

0

3

Summa Finansverksamhet

-

15

15

3

0

3

Återföring kapitalkostnad

-

-57

-57

-

2

2

Återföring generella bidrag bokförda på vsh

-

-

-

-1

-

-1

Resultat före avskrivningar

-

-57

-57

-1

2

1

Interna poster

-238

238

-

-219

219

-

Avskrivningar

 

40

40

-

-3

-3

Verksamhetens nettokostnader

-421

1 287

866

34

-50

-16

Tabell: Vårgårda kommuns driftredovisning

Tilläggsbudget 2024

  • Ökade kostnader inom anpassad grundskola, 2,8 mnkr, KF 24-05-08, §59

Kommunens verksamheter redovisar en negativ budgetavvikelse på
16,3 mnkr.

Politisk verksamhet

Politisk verksamhet redovisar ett underskott om 0,5 mnkr vilket beror på högre kostnader för arvoden men även högre kostnader för EU-valet än budgeterat. Ej nyttjade utvecklingsmedel räddar delvis upp de högre kostnaderna för arvoden. För budgetåret 2024 har 0,5 mnkr avsatts till politikens utvecklingsmedel och finns under Kommunstyrelsen.
Nedan redovisning visar de beslut som tagits under budgetåret.

 
Utvecklingsmedel 2024 (tkr)

Beslut


Budget 2024

Utfall 2024

Avvikelse

Resa Ukraina


20

20

-

Investeringsbidrag Skogsbygdens IF

Dnr. 2024-000212

100

100

-

Finansiering till Vårgårdafesten 2024

Dnr. 2024-000406

100

100

-

Summa


220

220

 

Budget


500

500

-

Kvar att förfoga över


280

280

-

Tabell: Utfördelade utvecklingsmedel 2024

Kommunövergripande redovisar ett underskott mot budget om 0,8 mnkr vilket beror på ett tilläggsanslag till Alingsås och Vårgårda Räddningstjänstförbund för ökad hyreskostnad till den nya räddningstjänststationen.

IT-avdelningen redovisar ett underskott om 1,0 mnkr. Underskottet beror delvis på att Vårgårda har vuxit mer än vad Herrljunga har gjort vilket innebär att Vårgårda behöver betala en större andel av utfallet. Den negativa avvikelsen beror även på att budgetfördelningen mellan kommunerna inte överensstämmer med den faktiska fördelningen av utfallet för gemensamma kostnader utifrån befolkningsandel.

Totalt redovisar servicenämnden IT/ Växel/ Telefoni ett överskott om 0,8 mnkr vilket beror på lägre personalkostnader men även behov av färre konsulttimmar än budgeterat.

Ekonomi och Personal redovisar ett överskott mot budget om 0,1 mnkr. Ekonomiavdelningen redovisar ett överskott om 0,2 mnkr för budgetåret 2024. Det positiva resultatet beror på att budgetfördelningen, dvs tilldelad ram inte överensstämmer med den faktiska fördelningen av utfallet för gemensamma kostnader utifrån befolkningsandel. Vårgårda har en större budget för ekonomi än vad man procentuellt ska betala för gemensamma kostnader i servicenämnden. Totalt redovisar servicenämnden ekonomi ett underskott om 0,1 mnkr vilket beror på högre konsultkostnader än budgeterat då konsultstöd har tagits in under delar av våren för att täcka upp vakant controllertjänst.

Personalavdelningen redovisar ett underskott om 0,1 mnkr. Underskottet beror på högre fackliga personalkostnader än budgeterat.

Servicenämndens totala resultat redovisas även i en separat årsrapport.

KLK redovisar ett överskott mot budget om 0,1 mnkr. Överskottet beror på lägre personalkostnader inom kanslienheten men även ökade statsbidrag från MSB.

KLK redovisar ett underskott 0m 0,2 mnkr på helår. Fler ärenden inom överförmyndarverksamheten bidrar till ett underskott. En annan orsak är att personalens kaffeavdrag inte täcker faktiska kostnader för inköp av kaffe. Från första april har kommunen en ny organisation och ersättningsmodell när det gäller tjänsteman i beredskap (TiB). Den nya organisationen ligger placerad under KLK och har kostat 0,2 mnkr för perioden april till december. Ökade statsbidrag från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) för civilt försvar och krisberedskap bidrar delvis till att täcka de ökade kostnaderna.

Kanslienheten redovisar ett överskott om 0,3 mnkr på helår på grund av lägre personalkostnader än budgeterat.

Kultur och fritid redovisar ett överskott om 0,1 mnkr. Inom verksamhetsområdet finns dock avvikelser, både positiva och negativa.

Simhallen och folkhälsa/ förebyggande ungdom redovisar båda ett överskott om 0,1 mnkr vilket huvudsakligen beror på högre intäkter än budgeterat. Cafét inom förebyggande ungdom redovisar både lägre inköpskostnader till cafét samtidigt som intäkterna från caféts försäljning blev betydligt högre än budgeterat. Simhallens överskott beror på att fler grupper av babysim och simskolor har kunnat genomföras vilket genererat en högre intäkt.

Biblioteket redovisar ett underskott om 0,1 mnkr vilket beror på högre dator- och IT kostnader än budgeterat.

Utbildningsverksamheterna förskola/grundskola redovisar ett negativt resultat på 9,9 mnkr, vilket motsvarar 2,9 procent av budget. Utfallet är något bättre än tidigare prognostiserat (+0,6 mnkr)

Förskolornas resultat för helår visar ett underskott på -1,4 mnkr vilket härrör från fler barn och högre tillsynstid än vad som beräknats i budget. Under vårterminen fanns fler barn inskrivna än under höstterminen.

Förskolan har även under året haft extra kostnader i och med omstrukturering och flytt till Kesberget förskola.

Köp av förskoleplatser från annan regi har under året varit lägre än i budget. Även försäljning av platser till annan kommun har varit lägre under året. Den positiva avvikelsen på köp av platser tar ut den negativa avvikelsen på försäljning av platser totalt i resultatet.

Grundskola, förskoleklass och fritidshem i egen regi exkl. skolchef visar sammanlagt underskott på 9,9 mnkr. Grundskolornas underskott beror på högre personalkostnader än budgeterat. Resultatet påverkas också av de extra resurser som behövs till elever med mycket stora behov vilka är svåra att förutse.

Vid vidare analys av SCB statistik per 15 oktober gällande pedagogisk personal så ser utbildningsverksamheten att man ligger lägre i barn per pedagog än givna budgetförutsättningar tillåter.

Flera skolor har en utmaning med väsentligt fler inskrivna elever på fritidshem än vad som beräknats i budget. När det är fler elever i behov av fritidshem än vad ersättningen är räknad på, kan det vara svårt att klara verksamheten med budgeterad organisation, vilket har inverkan på personalkostnaderna.

Anpassad grundskola visar på ett underskott under året. Rektor har gjort förändring av organisationen till höstterminen, men underskottet uppgår till 3 mnkr vid årets slut.

Resultatet för verksamheten förskola/grundskola, visar underskott om 9,9 mnkr. Verksamhet förskola står för 1,4 mnkr av underskottet och anpassad grundskola för 3 mnkr. Fritidshem/grundskola exkl. anpassad skola visar underskott om 6,9 mnkr. Underskottet vägs upp av överskott hos elevhälsa med 1,4 mnkr och efter reglering av den tilläggsbudget på 2,8 mnkr som reglerats ut till grundskolan.

Verksamheterna redovisar tillsammans ett överskott på 1 mnkr.
De tre främst bidragande faktorerna till överskottet är ett statsbidrag av engångskaraktär för hög inflation, ökade interkommunala intäkter samt en större andel Vårgårdaelever i år ett på Sundlergymnasiet än planerat

Samhällsbyggnad redovisar ett positivt utfall om 1,3 mnkr. Inom verksamhetsområdet finns dock stora avvikelser, både positiva och negativa.

Samhällsbyggnad gemensam redovisar ett överskott om 1,1 mnkr. Överskottet kommer huvudsakligen från Södra skogsägarna där kommunen har fått en intäkt på 0,6 mnkr som avser en avräkning för skog och virke. Överskottet beror även på färre bostadsanapssningar under året samt att färdtjänstresorna varit betydligt färre. Ett nytt avtal för seniorbiljetter inom kollektivtrafiken bidrar även till ett överskott.

Bygg och miljö redovisar ett underskott om 0,7 mnkr. Lägre avgiftsintäkter inom miljö samt minskade bygglovsintäkter är den främsta förklaringen. Miljöenheten redovisar ett underskott om 0,6 mnkr vilket beror på lägre intäkter för tillsyn och tillstånd avlopp men även livsmedelstillsyn. Vakanta tjänster under delar av året inom miljö men även plan och bygg räddar delvis upp underskottet.

Fastighet, kost och lokalvård redovisar alla ett överskott vilket beror på lägre personalkostnader än budgeterat men även lägre kostnader för förbrukningsmaterial och konsultkostnader.

Vatten- och avlopp

VA-verksamheten redovisar ett överskott om 2,1 mnkr för budgetåret 2024. Överskottet beror på att kommunen har fått ersättning för ett skadeståndskrav från år 2020 på 1,9 mnkr. Högre intäkter för taxor och avgifter än budgeterat bidrar även det till ett överskott.

Renhållning

Renhållningen redovisar ett överskott om 1,4 mnkr för budgetåret 2024. Lägre entreprenadkostnader för slamhantering samt ökade intäkter för trä, virke och skrot bidrar till ett överskott.

Vård och omsorg redovisar ett negativt resultat om 12,9 mnkr 2024 vilket är i nivå med föregående års resultat. Prognosen efter oktober visade på ett underskott om 10,5 mnkr och den stora förändringen mellan dessa mätpunkter ligger till störta delen hos våra egna utförare inom hemtjänsten.

Hemtjänstens egna utförare visar på ett underskott om 6,1 mnkr för 2024. Efter oktober månad lämnades en prognos på ett underskott om 4,7 mnkr då verksamheten hade en budget i balans i oktober månad. Första november infördes ett nytt verksamhetssystem som till viss del har bidragit till det stora underskottet under årets sista två månader. Vidare har även en ny version av planeringssystemet införst under årest sista månader vilket har krävt att verksamheten behövt ta in extra personal för att säkerställa att alla brukar får de insatser de behöver. Ytterligare saker som påverkat resultatet negativt de senaste månaderna på året är bland annat att avdraget för natten har tidigare varit för lågt, tappat flera stora ärenden som fått beviljade insater inom särskilt boende istället och uppföljningen av beviljad tid, planerad tid och utförd tid stannat av på grund av införanden av nya system.

Även biståndssidan för hemtjänsten visar på ett stort underskott på grund av underbudgetering gällande antal timmar. Detta har resulterat i ett underskott på 6,1 miljoner jämfört med budget. Inför 2025 har budgeterat antal timmar justerats till att bättre möta verkligheten.

Nattverksamheten lämnar ett underskott om 2,6 mnkr som både ligger hos våra särskilda boenden och även inom ordinärt boende. En del i förklaringen till underskotten ligger i att det har under året varit en stor belastning i antal VAK-tillfällen nattetid samt ett stort nytt barnärende som tillkommit under året som kräver dubbelbemanning nattetid. Även om verksamheten i så stor utsträckning som det är möjligt försöker undvika att ta in extrapersonal nattetid är det nödvändigt vid VAK med mera då nattverksamheten inte har utrymme att omfördela arbetsuppgifter på samma sätt som dagverksamheten har.

Hälso- och sjukvården redovisar ett underskott om 0,7 mnkr för 2024. Den stora delen av underskottet består av överanställningar av legitimerad personal för att undvika att ta in konsulter för att klara verksamhetens behov samt minskade stadsbidrag under 2024.

Särskilt boende redovisar sammantaget en budget i balans för 2024 för alla enheter dock med variationer mellan de olika enheterna.

Övriga delar av verksamheten såsom kansli och övrig administrativ personal visa totalt sett ett överskott om 2,6 mnkr som kan härledas till stadsbidrag.

Införandet av ett nytt verksamhetssystem under hösten har även det varit kostnadsdrivande då vikarier har behövt täcka upp för ordinarie personal som gått utbildningar för det nya verksamhetssystemet eller arbetat med migrering av information från tidigare system. Det har även avsatts en hel del resurser i arbetet kring införandet av Millenium som nu blivit skjutet på framtiden.

Socialtjänsten redovisar ett överskott om 2,8 mnkr 2024 jämfört med 6,6 mnkr föregående år. Inom verksamheten redovisas både negativa och positiva avvikelser mot budget.

Placeringar inom Individ- och familjeomsorgen (IFO) redovisas ett överskott på 0,8 mnkr vid årets slut. Under året har verksamheten jobbat aktivt för att hitta hemmaplanslösningar eller kostnadseffektiva öppenvårdsinsatser för att kunna avsluta de placeringar som varit möjliga att avsluta. Vissa perioder under 2024 har verksamheten varit tvungna att ta in konsulter för att klara uppdraget. Detta har ledit till högre kostnader för personal än vad budget tillåter. Flyktingpotten har återförst till fullo under 2024 och påverkar verksamhetens resultat positivt.

Funktionsstöd redovisar ett underskott om 1,6 mnkr totalt. Här finns det variationer inom de olika verksamheterna där vissa verksamheter lämnar ett underskott, främst våra egna boenden, samtidigt som andra verksamheter lämnar överskott. Under året har ett omfattande ärenden blivit beviljad insats enligt Socialförsäkringsbalken (SFB) vilket har inneburit minskade kostnader för kommunen då Försäkringskassan övertagit ärendet. Överskottet inkluderar även obudgeterade intäkter från Migrationsverket för brukare utan svenskt medborgarskap. En icke planerad flytt av Ågatans gruppboende till tillfälliga lokaler har lett till högre kostnader än prognosticerat.

Arbetsmarknadsenheten redovisar ett överskott om totalt 2,3 mnkr. Överskottet kan till största del härledas till att flyktingpotten till fullo har återförts i förtid vilket gett en positiv resultatpåverkan. Det finns dock variationer inom verksamheten där ekonomiskt bistånd, sysselsättningen samt feriearbete lämnar underskott jämfört med budget. Även daglig verksamhet lämnar ett litet underskott som tidigare under året befarades bli större. Intäkter från Migrationsverket i ett enskilt ärenden har minskat underskottet för daglig verksamhet.

Övergipande verksamhet och övriga verksamheter visar på ett överskott jämfört med budget om 1,3 mnkr där merparten kan härledas till stadsbidrag.

Under finansverksamheten redovisas intäkter och kostnader som berör hela kommunen. Finansverksamhetens budget består av kostnader för semesterlöneskulden, upplupna löner och personalomkostnader. Finansverksamheten har en positiv avvikelse mot budget med 3 mnkr. Den främsta orsaken till det positiva resultatet är intäkter i form av försäljning av exploateringsfastigheter, ersättning för höga sjuklönekostnader och lägre kostnader för semesterlöneskulden än vad som har budgeterats.

Avskrivningskostnader överstiger budget med 3 mnkr. Omklassificering från operationell leasing till finansiell leasing är orsak till budgetavvikelsen. Dessa kostnader möts av lägre hyreskostnader på motsvarande 3 mnkr.

Kontakt

Vårgårda kommun

Kungsgatan 45, 447 80 Vårgårda

Öppettider

Måndag-torsdag: 8.00-16.30

Fredag: 8.00-15.00

Dag före helgdag stänger växel 12.00

Sidinformation

Publicerad: 2025-04-28
Senast uppdaterad: 2025-04-28
Sidansvarig: Pontus Lilja