Noter
Not 1 - Redovisnings- och värderingsprinciper
Vårgårda kommun följer i allt väsentligt den kommunala bokförings- och redovisningslagen (Lag 2018:597) men även de rekommendationer som lämnas av Rådet för kommunal redovisning (RKR). Dessa rekommendationer tillämpas även i möjligaste mån på VA-redovisningen.
Sammanställda räkenskaper
Enligt RKR R16 har kommunen skyldighet att upprätta sammanställda räkenskaper om särskild ekonomisk betydelse föreligger, om den kommunala koncernens omsättning av företagets omsättning eller omslutning överstiger 5 procent av kommunens skatteintäkter och generella bidrag. I Vårgårda kommuns sammanställda räkenskaper ingår förutom Vårgårda kommun även det helägda bolaget Vårgårda Bostäder AB.
De sammanställda räkenskaperna upprättas enligt förvärvsmetoden med proportionell konsolidering. Bokslutet baseras på Vårgårda kommuns värderings-och avskrivningsprinciper. Interna transaktioner har eliminerats.
Anläggningstillgångar
Anläggningstillgångar har i balansräkningen tagits upp till anskaffningsvärdet reducerad med avskrivningar. För att aktiveras som investering måste den materiella anläggningstillgången vara avsedd för stadigvarande bruk, ha en livslängd på minst tre år och anskaffningsvärde över 1 prisbasbelopp. Avskrivningar och internränta bokförs den månad investeringen aktiveras. Anläggningstillgångarna skrivs av linjärt över nyttjandeperioden med avskrivningstid enligt nedan tabell.
Avskrivningstider | |
---|---|
Datorer och servrar | 3-5 år |
Övriga maskiner och inventarier | 5-20 år |
Fordon | 5-10 år |
Verksamhetsfastigheter | 10-33 år |
Fastigheter för affärsverksamhet | 20-33 år |
Markanläggningar | 20-50 år |
Mark | Ingen avskr |
Immateriella tillgångar | 5 år |
Tabell: Avskrivningstider för olika materiella tillgångar
Komponentuppdelning tillämpas från 2014 och samtliga gamla anläggningar har gjorts om till komponenter. Detta innebär att RKR R4 följs.
Immateriella anläggningstillgångar
RKR R3 har tillämpats vid klassificering, redovisning, värdering, avskrivning samt upplysning av immateriella tillgångar. Kommunen har endast förvärvade anläggningstillgångar. Anläggningstillgången ska ha ett anskaffningsvärde av minst ett prisbasbelopp och en varaktighet av minst tre år för att aktiveras. Avskrivningstiden är 5 år.
Redovisning av intäkter
Skatteintäkter, statsbidrag och generella bidrag redovisas i enlighet med RKR R2. Periodisering av statsbidrag och generella bidrag har gjorts enligt anvisningar i RKR R2.
Redovisningsprincipen som antogs av KF 2016 §6, för kommunens mottagande av ensamkommande barn, där intäkter från Migrationsverket ska matchas mot de kostnader som gruppen generar under högst fem år från mottagandet, upphävs under räkenskapsåret 2024. Avslut av den så kallade flyktingpotten innebär en positiv resultatpåverkan på motsvarande 2,8 mnkr. Redovisningen av statliga medel från Migrationsverket avviker mot RKR R2.
Upplysning om investeringsredovisningens uppbyggnad samt ekonomistyrningsprinciper
Investeringsredovisningen visar årets utgifter för avslutade samt pågående investeringsprojekt. Varje år fattar kommunfullmäktige beslut om investeringsbudget och flerårsplan.
Kommunfullmäktige beslutar om en investeringsbudget per projekt när det gäller de större investeringsprojekten (>3 mnkr). Lokalförsörjnings- och underhållsplaner ligger till grund för den beslutade investeringsbudgeten. För mindre löpande lokalförsörjning- och underhåll finns medel avsatta i investeringsbudgeten årligen.
För investeringsobjekt understigande 3 miljoner kronor beslutar kommunfullmäktige om årlig investeringsram för kommunstyrelsen/servicenämnden. Inom erhållen investeringsram disponerar kommunstyrelsen/servicenämnden anslagen.
Kommunfullmäktiges beslutade investeringsbudget år 2024:
- Skattefinansierade investeringsobjekt >3 mnkr
- Skattefinansierade investeringsobjekt <3 mnkr
- Avgiftsfinansierade investeringar
- Exploateringsinvesteringar
Internredovisning
Eget arbete som är kopplat till investeringar redovisas som en investeringsutgift övriga interna kostnader redovisas som en driftkostnad.
Leasing
Leasingavtal ska enligt RKR R5 klassificeras och redovisas som operationellt och finansiellt avtal, varav finansiell leasing redovisas som en tillgång i balansräkningen. Vårgårda kommun redovisar den del av lös egendom som klassificeras som finansiell leasing från och med januari 2023. År 2023 har rättats i balansräkningen.
Vårgårda kommun gör avsteg från RKR R5 när det gäller hyra av lokal som klassificeras som finansiell leasing. Vårgårda kommun hyr två fastigheter av Vårgårda bostäder som eventuellt skulle kunna klassas som finansiell leasing. Fastigheterna är ett LSS boende och en korttidsvistele. Det bokförda värdet på fastigheterna uppgår till 10,6 mnkr. Vårgårda kommun har under året köpt en verksamhetsfastighet (korttidsboende) av Vårgårda bostäder, Måsen 3. Kommunen planerar att köpa de återstående verksamhetsfastighet kommunen hyr av Vårgårda bostäder under de närmaste åren och väljer därför att inte genomföra en omklassifisering.
Kassa/bank i kommunens balansräkning
Som toppkontohavare i cash-pool redovisar Vårgårda kommun hela bankengagemanget per 2024-12-31 i kommunens balansräkning.
Underkonton tillhörande dotterbolag redovisas som en koncernskuld i kommunens balansräkning.
Redovisning av lånekostnader
Lånekostnader redovisas i enlighet med huvudmetoden och belastar därmed resultatet för den period de gäller.
Avsättningar
Medfinansiering E20
Avsättning avseende finansiering av ombyggnation E20 är från och med KF beslut 2020-12-09 en engångsavsättning och är beräknad utifrån en fördelningsmodell där regering, region och kommuner är medfinansiärer. En första delbetalning till projektet har skett under år 2020 och betalningsplanen sträcker sig fram till år 2026. Indexreglering för åren 2014-2024 har gjorts utifrån uppgifter från trafikverket Region Väst.
Kommunen har genom avtal förbundit sig att bidra med 16,8 mnkr till utbyggnaden av E20. Enligt Kommunfullmäktiges beslut i mars år 2015 togs summan upp som en tillgång som årligen upplöses med 1/11. Enligt beslut i KF 2020-12-09 §149 ändras redovisningsprincipen genom att i bokslut år 2020 lösa upp det återstående bidraget till E20 med 4,8 mnkr. Detta innebär att Vårgårda kommun gör avsteg från RKR R9.
Deponi
Avsättningar för deponi har tagits upp till det belopp som bedöms krävas för det slutliga återställandet. Sluttäckning sker i två etapper. Etapp 1 planerades att påbörjas under år 2023 men blev uppskjutet till början av 2024, på grund av överklagan. Enligt senaste tidplan ska Etapp 1 vara klart vecka 22 år 2025. Enligt beslut från Länsstyrelsen ska sluttäckningen som helhet vara klar år 2025.
Kommunen har hört med länsstyrelsen om det finns möjlighet att skjuta på slutdatum pga byggnation av ny ÅVC/omlastningsstation på det gamla deponiområdet. Något nytt beslut har inte fattats än.
Medfinansiering gång- och cykelväg Östadkulle—Lena
Kommunfullmäktige beslutade år 2020 att medfinansiera 50 procent av gång- och cykelväg mellan Östadkulle och Lena. Medel avsattes utifrån beräkning som gjordes år 2020 av Trafikverket.
En ny beräkning gjordes av Trafikverket år 2023, den visade att avsatt medel inte kommer att räcka. Av den anledningen gjordes ytterligare avsättning år 2023.
Pensionsskuld
Kommunens pensionsskuld redovisas enligt ”blandmodellen”, vilket innebär att all pension som intjänats före 1998 inte tas upp som avsättning, utan redovisas som ansvarsförbindelse inom linjen. Inom linjen tas också upp framtida förväntad särskild löneskatt. Utbetalningar avseende pensionsförmåner som intjänats före år 1998 redovisas som kostnad i resultaträkningen.
Avsättning för pensioner
Pensionsförmåner intjänade från och med år 1998 redovisas som en kostnad i resultaträkningen och en avsättning i balansräkningen. Under avsättningar reserveras också särskild löneskatt motsvarande 24,26 procent av upptagen pensionsavsättning.
Avsättning för pensioner värderas enligt RIPS i enlighet med RKR R10 medan pensionsåtaganden för anställda i de företag som ingår i den kommunala koncernen redovisas och värderas i enlighet med K3.
Redovisningsprinciper i driftredovisningen
Löner har belastats med ett personalomkostnadspålägg på 45,75 procent som inkluderar sociala avgifter, avtalsförsäkringar och pensionskostnader.
Materiella och immateriella anläggningstillgångar belastas med verklig avskrivningskostnad samt en kalkylränta på 2,5 procent för årets genomsnittliga kapitalbindning.
Internhyror för lokaler debiteras respektive verksamhet med självkostnad, värme, vatten, el och vaktmästeri debiteras utifrån tidigare års utfall och budgeterat planerat underhåll innevarande år. I internhyran ingår kapitalkostnader.
Kostnader för IT interndebiteras utifrån fakturor avseende licenser, växel och kostnader för att kunna drifta pc, Ipad eller chromebook, exempelvis tillgång till nätverk och brandvägg. IT-verksamheten har budget för övergripande IT-kostnader.
Gemensam central administration som till exempel ekonomi, personal och upphandling fördelas inte ut på de olika verksamheterna.
Öppet för externa transaktioner
Kommunens redovisning har varit öppen för externa transaktioner till den 10 januari 2024. Därefter har kostnader och intäkter överstigande ett prisbasbelopp hänförts till redovisningsåret.
Väsentliga händelser efter räkenskapsårets slut
Inga väsentliga händelser har skett efter räkenskapsperiodens utgång
Not 2 - Uppskattningar och bedömningar
Upprättande av års- och koncernredovisning enligt lagen om kommunal bokföring och redovisning (2018:597) och rekommendationer från Rådet för kommunal redovisning samt enligt BFN 2012:1 (K3) för bolagskoncernen kräver att fullmäktige, nämnd, styrelse och företagsledning gör antaganden om framtiden och andra viktiga källor till osäkerhet i uppskattningar på balansdagen som innebär en betydande risk för en väsentlig justering av de redovisade värdena för tillgångar och skulder i framtiden.
Det görs också bedömningar som har betydande effekt på de redovisade beloppen i denna års- och koncernredovisning. Uppskattningar och bedömningar baseras på historisk erfarenhet och andra faktorer som under rådande förhållanden anses vara rimliga. Resultatet av dessa uppskattningar och bedömningar används sedan för att fastställa redovisade värden på tillgångar och skulder som inte framgår tydligt från andra källor.
Genomgående för kommunkoncernen är att uppskattningar och bedömningar utgår från försiktighetsprincipen. Exempel på försiktighetsprincipen, samt ovanstående ställningstagande, är främst hänförligt till poster som till exempel osäkra fordringar, tvister, avsättningar i övrigt med mera.
Not 3 - Verksamhetens intäkter
Not 3 Verksamhetens intäkter | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Bidrag och kostnadsersättning | 86,5 | 84,7 | 86,5 | 84,7 |
Varav bidrag från statliga myndigheter | 74,2 | 64,2 | 60,0 | 64,2 |
Privata aktörer |
| 3,4 |
| 3,4 |
Offentliga bidrag (investeringar) |
| 0,2 |
| 0,2 |
EU-bidrag |
| - |
| - |
Övriga bidrag |
| 16,9 |
| 16,9 |
Exploateringsintäkter | 1,8 | 1,7 | 1,8 | 1,7 |
Försäljning av verksamhet | 29,3 | 31,7 | 29,3 | 31,7 |
Försäljningsintäkter | 6,6 | 6,4 | 6,6 | 6,4 |
Hyror och arrenden | 70,8 | 76,6 | 17,5 | 18,5 |
Realisationsvinster | 2,0 | - | 2,0 | - |
Taxor och avgifter | 67,4 | 75,2 | 67,4 | 75,2 |
Övriga intäkter | 2,0 | 3,0 | - | - |
Summa verksamhetens intäkter | 266,4 | 279,2 | 211,1 | 218,1 |
Not 4 - Verksamhetens kostnader
Not 4 Verksamhetens kostnader | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Inköp av anl.tillg o underhåll | -5,9 | -4,6 | -3,6 | -4,6 |
Köp av huvudvsh | -138,1 | -146,4 | -138,1 | -146,4 |
Lokal- o markhyror | -20,2 | -2,2 | -10,6 | -10,5 |
Lämnade bidrag | -28,8 | -28,7 | -28,8 | -28,7 |
Lön o soc avg | -618,0 | -649,8 | -608,4 | -638,2 |
Pensionskostn | -66,6 | -69,1 | -64,5 | -67,0 |
Realisationsförluster | - | - | - | - |
Skattekostnad | -1,0 | -1,0 | - | - |
Övriga kostnader | -92,2 | -112,9 | -85,6 | -82,2 |
Övriga tjänster | -78,7 | -80,5 | -78,7 | -80,5 |
Summa verksamhetens kostnader | -1 049,5 | -1 095,2 | -1 018,3 | -1 058,1 |
Not 5 - Av- och nedskrivningar
Not 5 Av- och nedskrivningar | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Avskrivning immateriella tillgångar | -0,4 | -0,4 | -0,1 | -0,1 |
Avskrivning byggnader och anläggningar | -47,9 | -49,1 | -32,1 | -34,1 |
Avskrivning maskiner och inventarier | -9,2 | -10,1 | -8,0 | -8,9 |
Nedskrivning/återföring byggnader och anläggningar | 1,9 | - | - | - |
Summa av- och nedskrivningar | -55,6 | -59,6 | -40,2 | -43,1 |
Not 6 - Skatteintäkter
Not 6 Skatteintäkter | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Preliminär skatteintäkt | 611,5 | 641,4 | 611,5 | 641,4 |
Preliminär slutavräkning innevarande år | 9,7 | 2,3 | 9,7 | 2,3 |
Slutavräkningsdifferens föregående år | 3,2 | -3,1 | 3,2 | -3,1 |
Summa kommunalskatteintäkter | 624,3 | 640,6 | 624,3 | 640,6 |
Not 7 - Generella statsbidrag & utjämning
Not 7 Generella statsbidrag & utjämning | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Inkomstutjämningsbidrag | 165,4 | 170,7 | 165,4 | 170,7 |
Kommunal fastighetsavgift | 30,0 | 32,8 | 30,0 | 32,8 |
Kostnadsutjämning | 11,3 | 17,5 | 11,3 | 17,5 |
LSS-utjämning | -5,1 | -6,7 | -5,1 | -6,7 |
Regleringsbidrag | 28,7 | 37,8 | 28,7 | 37,8 |
Strukturbidrag | - | - | - | - |
Övriga generella bidrag från staten* | 6,0 | 1,0 | 6,0 | 1,0 |
Summa generella statsbidrag och utjämning | 236,3 | 253,1 | 236,3 | 253,1 |
|
|
|
|
|
Generella Statsbidrag |
|
|
|
|
Minskad andel timanställda inom vård och omsorg om äldre | 4,7 | - | 4,7 | - |
Ökad specialistundersköterskekompetens inom vård och omsorg om äldre | 0,7 | - | 0,7 | - |
Tillfälligt stöd till kommuner med anledning av kriget i Ukraina | 0,6 | - | 0,6 | - |
Skolverket | - | 0,7 | - | 0,7 |
Statsbidrag EU val | - | 0,3 | - | 0,3 |
Summa generella statsbidrag | 6,0 | 1,0 | 6,0 | 1,0 |
Not 8 - Finansiella intäkter
Not 8 Finansiella intäkter | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Utdelning på aktier och andelar | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Intäkter från finansiella anläggningstillgångar | - | - | - | - |
Realiserad vinst på försäljning av finansiella instrument | - | - | - | - |
Orealiserad värdestegring på finansiella intrument | - | - | - | - |
Ränteintäkter | 1,8 | 2,4 | 1,6 | 2,0 |
Borgensavgift VBAB | - | - | 1,6 | 0,8 |
Övriga finansiella intäkter | 0,1 | - | 0,1 | - |
Summa Finansiella intäkter | 1,9 | 2,4 | 3,3 | 2,9 |
Not 9 - Finansiella kostnader
Not 9 Finansiella kostnader | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Räntekostn. långfristiga lån | -13,7 | -19,6 | -6,7 | -11,8 |
Övriga finansiella kostnader | -3,7 | -1,0 | -3,7 | -1,0 |
Summa Finansiella kostnader | -17,4 | -20,5 | -10,4 | -12,7 |
Not 10 - Immateriella anläggningstillgångar
Not 10 Immateriella anläggningstillgångar | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Ingående anskaffningsvärden | 3,4 | 2,9 | 0,7 | 0,7 |
Nyanskaffningar | 0,6 | 1,0 | 0,2 | 0,9 |
Investeringsbidrag | - | - | - | - |
Försäljningar | -0,9 | - | - | - |
Utrangeringar | - | - | - | - |
Korrigeringar | - | - | - | - |
Utgående anskaffningsvärde | 3,1 | 3,9 | 0,9 | 1,6 |
Varav pågående | 0,2 |
| 0,2 |
|
Ingående av och nedskrivningar | -1,9 | -1,3 | -0,5 | -0,6 |
Årets avskrivningar | -0,4 | -0,4 | -0,1 | -0,1 |
Försäljningar | 0,8 | - | - | - |
Utrangeringar | - | - | - | - |
Korrigeringar | 0,1 | - | - | - |
Utgående av- och nedskrivningar | -1,3 | -1,7 | -0,6 | -0,6 |
Utgående bokfört värde | 1,7 | 2,1 | 0,3 | 0,9 |
Genomsnittlig nyttjandeperiod | 5 år | 5 år | 4 år | 5 år |
Genomsnittlig nyttjandeperiod | 5 år | 5 år | 4 år | 5 år |
Not 11 - Materiella anläggningstillgångar
Mark, byggnader och anläggningar
Not 11 Materiella anläggningstillgångar | Koncern | Koncern | Kommun | Kommun |
Mark, byggnader och anläggningar | 2023 | 2024 | 2023 | 2024 |
Ingående anskaffningsvärden | 1 868,3 | 1 927,0 | 1 237,8 | 1 288,5 |
Förvärv av dotterföretag |
|
|
|
|
Nyanskaffningar | 158,3 | 232,3 | 143,3 | 214,1 |
Investeringsbidrag | - | - | - | - |
Försäljningar | -2,8 | -7,6 | -0,2 | - |
Omklassificering annan typ | - | - | - | - |
Korrigeringar | - | - | - | - |
Flyttningar | - | - | - | - |
Utrangeringar | - | - | - | - |
Utgående anskaffningsvärde | 2 023,9 | 2 151,7 | 1 380,9 | 1 502,7 |
Varav pågående | 96,9 |
| 92,4 | 78,2 |
Ingående av- och nedskrivningar | -697,8 | -739,5 | -495,0 | -527,0 |
Årets avskrivningar | -48,0 | -50,8 | -32,2 | -34,6 |
Upplösning investeringsbidrag | - | - | - | - |
Försäljningar | 2,3 | 4,0 | 0,2 | - |
Omklassificering annan typ | - | - | - | - |
Korrigeringar | 4,0 | 1,0 | - | - |
Utrangeringar | - | - | - | - |
Utgående av- och nedskrivningar | -739,5 | -785,2 | -527,0 | -561,6 |
|
|
|
|
|
Summa utgående bokfört värde | 1 284,4 | 1 366,5 | 853,9 | 941,1 |
- varav markreserv | 18,3 | 24,1 | 18,3 | 24,1 |
- varav verksamhetsfastigheter | 543,0 | 596,6 | 543,0 | 596,6 |
- varav affärsfastigheter | 102,9 | 122,3 | 102,9 | 122,3 |
- varav publik fastighet | 76,0 | 78,2 | 76,0 | 78,2 |
- varav övriga fastigheter | 116,0 | 119,7 | 113,7 | 119,7 |
- varav förvaltningsfastigheter | 428,2 | 425,0 | - | - |
Not 12 - Materiella anläggningstillgångar
Not 12 Materiella anläggningstillgångar | Koncern | Koncern | Kommun | Kommun |
Maskiner, fordon och inventarier | 2023 | 2024 | 2023 | 2024 |
Ingående anskaffningsvärden | 84,4 | 97,8 | 71,1 | 86,7 |
Nyanskaffningar | 18,5 | 14,3 | 16,6 | 12,7 |
Investeringsbidrag | - | - | - | - |
Försäljningar | - | -0,8 | - | - |
Omklassificering annan typ | - | - | - | - |
Utrangeringar | - | - | - | - |
Utgående anskaffningsvärde | 102,9 | 111,3 | 87,7 | 95,5 |
Varav pågående | 5,1 | - | 1,0 | 2,3 |
Ingående av- och nedskrivningar | -35,8 | -43,6 | -27,0 | -33,5 |
Årets avskrivningar | -7,8 | -7,0 | -6,5 | -5,8 |
Upplösning investeringsbidrag | - | - | - | - |
Försäljningar | - | 0,7 | - | - |
Omklassificering annan typ | - | - | - | - |
Utrangeringar | - | - | - | - |
Utgående av- och nedskrivningar | -43,6 | -50,0 | 33,5 | -39,3 |
|
|
|
|
|
Summa utgående bokfört värde | 59,2 | 61,3 | 54,2 | 56,2 |
- varav maskiner | 8,9 | 8,8 | 7,8 | 8,7 |
- IT-utrustning | 4,5 | 4,2 | 6,3 | 4,2 |
- varav inventarier | 37,7 | 37,2 | 35,3 | 37,2 |
- varav fordon | 6,0 | 6,0 | 4,8 | 6,0 |
- varav anläggningar dotterbolag | 2,1 | 9,0 | - | - |
Summa bokfört värde materiella anläggningstillgångar (not 11+ not12) | 1 343,7 |
1 427,8 | 908,1 |
997,3 |
Genomsnittlig nyttjandeperiod |
|
| Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Fastighet affärsverksamhet |
|
| 47 år | 46 år |
Fastighet annan verksamhet |
|
| 32 år | 32 år |
Publika fastigheter |
|
| 43 år | 41 år |
Verksamhetsfastighet |
|
| 37 år | 36 år |
Bilar/Transportmedel |
|
| 7 år | 12 år |
Maskiner |
|
| 14 år | 10 år |
Inventarier |
|
| 6 år | 11 år |
IT-utrustning |
|
| 5 år | 5 år |
Not 13 -Finansiella anläggningstillgångar
Not 13 Finasiella anläggningstillgångar | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Aktier och andelar |
|
|
|
|
Kommunförbundet Sjuhärad | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Kommuninvest | 13,3 | 14,4 | 13,3 | 14,4 |
Vårgårda bostäder AB | - | - | 4,1 | 4,1 |
Övriga | 0,2 | 0,3 | 0,2 | 0,3 |
Summa aktier och andelar | 14,0 | 15,2 | 18,1 | 19,3 |
|
|
|
|
|
Långfristiga fordringar |
|
|
|
|
Herrljunga Kommun | 15,8 | 15,8 | 15,8 | 15,8 |
Vårgårda Bostäder AB | - | - | 0,7 | 0,7 |
Södra Skogsägarna | 1,3 | 1,4 | 1,3 | 1,4 |
Summa långfristiga fordringar | 17,1 | 17,2 | 17,7 | 17,9 |
|
|
|
|
|
Summa finansiella anläggningstillgångar | 31,1 | 32,4 | 35,9 | 37,1 |
Not 14 - Bidrag till statlig infrastruktur
Not 14 Bidrag till statlig infrastruktur | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Bidrag utbyggnad av E20 | - | - | - | - |
Bidrag från Sparbanksstiftelsen | - | - | - | - |
Ackumulerad upplösning, bidrag E20 | - | - | - | - |
Summa bidrag till statlig infrastruktur | - | - | - | - |
Kommunfullmäktige beslutade 1 oktober 2014 att medfinansiera utbyggnaden av E20 med 16,8 miljoner kronor. Bidraget redovisas i balansräkningen och upplöses på 11 år. Beslut om antalet år som bidraget upplöses på beslutades av Kommunfullmäktige i mars 2015.
Sparbanksstiftelsen beslutade under 2015 att bidra med 3,3 mnkr till utbyggnaden av E20. Bidraget upplöses på 10 år (11-1år). För 2020 tog Kommunfullmäktige ett nytt beslut, KF §149, om att upplösa resterande bidrag. Utöver den årliga upplösningen innebar detta en upplösning på 4,8 mnkr
Not 15 - Förråd/exploateringar
Not 15 Förråd/exploateringar | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Exploatering Algutstorp | 0,0 | - | 0,0 | - |
Exploatering mark Västra Degrabo | 0,9 | - | 0,9 | - |
Exploatering Fagrabo | 1,4 | 2,0 | 1,4 | 2,0 |
Exploatering övrigt | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Summa exploatering | 2,3 | 2,0 | 2,3 | 2,0 |
|
|
|
|
|
Lager, övrigt | - | - | - | - |
Summa förråd/exploateringar | 2,3 | 2,0 | 2,3 | 2,0 |
Not 16 - Fordringar
Not 16 Fordringar | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Kundfordringar | 10,1 | 13,7 | 10,0 | 11,8 |
Div kortfristiga fordringar | 45,1 | 43,0 | 44,9 | 42,6 |
Varav kommunalskattefordringar |
|
|
|
|
Varav Kommunalskattefordringar |
| 8,8 |
| 8,8 |
Varav Upplupna generella statsbidrag |
| - |
| - |
Varav Upplupna riktade statsbidrag och kostnadsersättningar |
| 2,6 |
| 2,6 |
Varav Fordran kommunal fastighetsavgift |
| 31,7 |
| 31,7 |
|
|
|
|
|
Förutb kostn o upplup intäkter | 72,0 | 54,4 | 69,7 | 51,1 |
Summa fordringar | 127,2 | 111,1 | 124,6 | 105,5 |
Not 17 - Kassa och bank
Not 17 Kassa och bank | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Kassa | 2,3 | 0,0 | - | 0,0 |
Bank | 48,1 | 60,5 | 48,1 | 56,4 |
Summa kassa och bank | 50,4 | 60,5 | 48,1 | 56,4 |
Not 18 - Eget kapital
Not 18 Eget kapital | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Eget kapital vid årets början | 405,4 | 408,5 | 413,4 | 416,2 |
Justering eget kapital* | -3,3 | -0,2 | -3,3 | -0,2 |
Årets resultat | 6,4 | -0,0 | 6,1 | 0,7 |
Utgående eget kapital | 408,5 | 408,3 | 416,2 | 416,7 |
Varav resultatreserv | - | - | - | - |
Varav resultatutjämningsreserv | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Utgående eget kapital | 408,5 | 408,3 | 416,2 | 416,7 |
Utgående eget kapital | 441,8 | 408,5 | 450,7 | 416,2 |
Not 19 - Avsättningar
Not 19 Avsättningar | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Ingående avsättning till pensioner inkl löneskatt | 8,9 | 9,4 | 8,9 | 9,4 |
Nyintjänad pension | - | - | - | - |
Årets utbetalningar | -0,5 | -0,6 | -0,5 | -0,6 |
Ränte- och basbeloppsuppräkning | 0,7 | 0,8 | 0,7 | 0,8 |
Ändring av försäkringstekniska grunder | - | - | - | - |
Övrig post | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Byte av tryggande | - | - | - | - |
Förändring av löneskatt | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Utgående balans pensioner och löneskatt | 9,4 | 9,9 | 9,4 | 9,9 |
Not 20 - Övriga avsättningar
Not 20 Övrina Avsättningar | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Avsättning Tumberg, sluttäckning | 31,7 | 31,7 | 31,7 | 31,7 |
Avsättning E20 | 10,6 | 5,6 | 10,6 | 5,6 |
Avsättning övrigt* | 4,5 | 1,2 | 4,5 | 1,2 |
Uppskjutna skatter | -6,3 | -5,5 | - | - |
Summa övriga avsättningar | 40,4 | 33,0 | 46,7 | 38,5 |
Summa avsättningar | 49,8 | 42,9 | 56,1 | 48,4 |
Not 21 - Långfristiga skulder
Not 21 Långfristiga skulder |
|
|
|
|
Låneskuld | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Ingående låneskuld | 799,0 | 849,0 | 350,0 | 400,0 |
Nyupplåning under året | 50,0 | 90,0 | 50,0 | 90,0 |
Omklassificering till långfristig skuld | - | - | - | - |
Årets amorteringar/omklassificerat till kortfr skuld | - | - | - | - |
Delsumma | 849,0 | 939,0 | 400,0 | 490,0 |
|
|
|
|
|
Långfristig leasingskuld | 23,1 | 23,5 | 23,1 | 23,5 |
Anslutningsavgifter | 21,0 | 21,6 | 21,0 | 21,6 |
Investeringsbidrag | 3,3 | 3,1 | 3,3 | 3,1 |
Summa långfristiga skulder | 896,4 | 987,2 | 447,4 | 538,2 |
Kreditgivare | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Kommuninvest | 799,0 | 793,0 | 400,0 | 490,0 |
Sparbanken Alingsås | - | - | - | - |
SEB | 50,0 | - | - | - |
Nordea | - | 146,0 | - | - |
Leasingföretag | - | - | - | - |
Summa Långivare | 849,0 | 939,0 | 400,0 | 490,0 |
Räntebindningstider (inkl derivat) | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
0--1 år | 0,19 | 0,17 | 0,29 | 0,25 |
1--2 år | 1,49 | 1,86 | 1,49 | 1,86 |
2--3 år | 2,90 | 2,46 | 2,84 | 2,75 |
3--4 år | 3,73 | 3,67 | 3,73 | 3,75 |
4--5 år | 4,64 | 4,50 | - | 4,4 |
5--6 år | 5,63 | 5,38 | - | 5,38 |
6--7 år | - | - | - | - |
7--8 år | - | - | - | - |
8--9 år | - | - | - | - |
Summa räntebindningstider | 1,75 | 1,95 | 1,76 | 2,10 |
Kapitalbindningstid (inkl derivat) | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
0--1 år | 0,47 | 0,28 | 0,29 | 0,25 |
1--2 år | 1,42 | 1,65 | 1,49 | 1,86 |
2--3 år | 2,59 | 2,75 | 2,84 | 2,75 |
3--4 år | 3,73 | 3,75 | 3,73 | 3,75 |
4--5 år | - | 4,40 | - | 4,40 |
5-6 år | - | 5,38 | - | 5,38 |
Summa Kapitalbindningstid (inkl derivat) | 2,26 | 1,61 | 1,76 | 2,10 |
Per bokslutsdagen finns ränteswapar som totalt uppgår till 290 mnkr (333). Den genomsnittliga räntebindningstiden för den totala skuldportföljen uppgår till 2,74 år (3,43) och den genomsnittliga effektiva räntan uppgår till 1,41 procent (1,74). Marknadsvärdet på ränteswaparna uppgår till 22,4 mnkr (26,8).
Not 22 - Kortfristiga skulder
Not 22 Kortfristiga skulder | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Kortfristiga skulder till kreditinstitut och kunder | 8,2 | 10,4 | 8,2 | 10,4 |
Leverantörsskulder | 55,5 | 57,3 | 61,4 | 55,6 |
Moms och punktskatter | 0,4 | 0,1 | - | - |
Personalens skatter, avgifter och löneavdrag | 26,6 | 28,0 | 26,6 | 28,0 |
Övriga Kortfristiga skulder | 0,6 | 0,4 | 0,2 | 0,0 |
Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter | 110,7 | 101,2 | 102,5 | 102,0 |
Varav |
|
|
|
|
Upplupna personalkostnader (exkl. pensioner) |
| 45,6 |
| 45,6 |
Upplupna pensionskostnader |
| 22,2 |
| 22,2 |
Kommunalskatteskulder |
| - |
|
|
Övriga kortfristiga skulder |
| - |
|
|
Förutbetalda generella statsbidrag |
| - |
|
|
Förutbetalda riktade statsbidrag och kostnadsersättningar |
| 2,7 |
| 2,7 |
Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter |
| 30,8 |
| 31,5 |
Summa Kortfristiga skulder | 201,9 | 197,5 | 198,8 | 196,1 |
Not 23 - Panter och därmed jämförliga säkerheter
Not 23 Panter och därmed jämförliga säkerheter | ||||
---|---|---|---|---|
Borgensförbindelser | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Vårgårda Bostäder AB | - | - | 399,0 | 449,0 |
Alingsås och Vårgårda Räddningstjänsjförbund | 1,9 | 1,9 | 1,9 | 1,9 |
Föreningar | - | - | - | - |
Övriga borgensåtaganden | 2,1 | 2,1 | 2,0 | 2,0 |
Summa borgensförbindelser | 4,1 | 4,1 | 402,9 | 452,9 |
Not 24 - Pensionsförpliktelser
Not 24 Pensionsförpliktelser | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Ingående ansvarsförbindelse inkl löneskatt | 202,8 | 208,6 | 202,8 | 208,6 |
Ränte- och basbeloppsuppräkning | 13,1 | 13,8 | 13,1 | 13,8 |
Ändring av försäkringstekniska grunder | - | - | - | - |
Nyintjänad pension | 1,0 | - | 1,0 | - |
Årets utbetalningar | -10,3 | -11,6 | -10,3 | -11,6 |
Övrig post | 0,7 | 0,2 | 0,7 | 0,2 |
Byte av tryggande | - | - | - | - |
Förändring av löneskatten | 1,2 | 0,6 | 1,2 | 0,6 |
Summa pensionsförpliktelser | 208,5 | 211,6 | 208,5 | 211,6 |
Not 25 - Förvaltade fonder
Förvaltade fonder | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
---|---|---|---|---|
Makarna Hulténs Musikfond | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Summa förvaltade fonder | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Not 26 - Operationell leasing
Not 26 Operationell leasing | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Leasingavgifter förfaller nästa år | 6,2 | 9,8 | 5,7 | 8,9 |
om 2-5 år | 5,2 | 7,9 | 4,7 | 7,0 |
senare än 5 år | - | - | - | - |
Summa | 11,5 | 17,7 | 10,4 | 15,9 |
Not 27 - Finansiell leasing
Not 24 - Finansiell leasing leasing | ||||
---|---|---|---|---|
Ej uppsägningsbara leasingavtal med avtalstid längre än 3 år | Koncern 2023 | Koncern 2024 | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Maskiner och inventarier | 23,1 | 23,5 | 23,1 | 23,5 |
Nuvärdet av minimileaseavgifterna förfaller enligt följande: |
|
|
|
|
Leasingavgifter förfaller nästa år | 2,0 | 2,7 | 2,0 | 2,7 |
om 2-5 år | 8,7 | 10,0 | 8,7 | 10,0 |
senare än 5 år | 12,4 | 10,8 | 12,4 | 10,8 |
Summa | 23,1 | 23,5 | 23,1 | 23,5 |
Vårgårda kommun har i februari 1995 ingått en solidarisk borgen såsom för egen skuld för Kommuninvest i Sverige AB:s samtliga nuvarande och framtida förpliktelser. Samtliga kommuner och regioner som per 2024-12-31 var medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingått likalydande borgensförbindelser.
Mellan samtliga medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingåtts ett regressavtal som reglerar fördelningen av ansvaret mellan medlemmarna vid ett eventuellt ianspråktagande av ovan nämnd borgensförbindelse. Enligt regressavtalet ska ansvaret fördelas dels i förhållande till storleken på de medel som respektive medlem lånat av Kommuninvest i Sverige AB, dels i förhållande till storleken på medlemmarnas respektive insatskapital i Kommuninvest ekonomisk förening.
Vid en uppskattning av den finansiella effekten av Vårgårda kommuns ansvar enligt ovan nämnd borgensförbindelse, kan noteras att per 2024-12-31 uppgick Kommuninvest i Sverige AB:s totala förpliktelser till 601 095 707 587 kronor och totala tillgångar till 603 916 952 803 kronor. Vårgårda kommuns andel av de totala förpliktelserna uppgick till 861 988 107 kronor och andelen av de totala tillgångarna uppgick till 868 190 044 kronor.
Not 28 - Avtalssamverkan Vårgårda kommun
Samverkansavtal kring Samhällsbyggnad och andra kommunövergripande funktioner
- Avtal med Alingsås kommun om fastighetsdrift
- Avtal med samtliga Sjuhäradskommuner (Borås, Bollebygd, Tranemo, Ulricehamn, Herrljunga, Svenljunga, Mark) om myndighetsutövning inom bygg och miljö
Samverkansavtal kring Vård, omsorg och socialtjänst:
- Överförmyndare i Samverkan - avtalssamverkan (tolv samverkanskommuner, Bollebygd, Falköping, Gullspång, Herrljunga, Hjo, Svenljunga, Skövde, Tibro, Tidaholm, Tranemo, Ulricehamn)
- Barnahus Södra Älvsborg - gemensam drift
- Utväg Södra Älvsborg - gemensam drift med flera kommuner och regionen
- Sociala Jouren - samverkan mellan kommuner
- FOU Sjuhärad - gemensam verksamhet med kommuner och högskolan
- Närvårdssamverkan - Samverkan med regionen, ett närvårdskontor tillsammans
- Vård- och omsorgscollege - samverkan mellan arbetsgivare (kommuner och region), fackliga företrädare, och utbildningsamordnare
- Mini-Maria - samverkan mellan kommuner och region
- Vuxenutbildning- Vårgårda kommun är huvudman och har avtalssamverkan med Herrljunga
- Ungdomsmottagning- Vårgårda kommun har ett avtal med regionen där kommunen står för 25% av kostnaderna
- Familjerätt - Avtalssamverkan, Vårgårda kommun köper denna tjänst av Alingsås kommun
- Familjerådgivning - Avtalssamverkan, Vårgårda kommun köper denna tjänst av Alingsås kommun
- TiS- Avtalssamverkan där Lidköping är huvudman. (TiS = Tillståndsenheten i Samverkan)
- Utöver detta har kommunen en del avtal med andra kommuner utifrån individärenden
- Samverkan kring införande av e-arkiv- Vårgårda kommun tillsammans med flera kommuner i Boråsregionen (Bollebygd, Tranemo, Ulricehamn, Herrljunga, Svenljunga, Mark)
- Avtal med Herrljunga kommun kring gemensam chef för musikskola/kulturskola
Samverkansavtal kring gymnasieutbildning:
- Med Boråsregionen
- Med Västra Götalandsregionen
- Med Essunga kommun
- Med Alingsås kring anpassad gymnasieskola
Not 29 Räkenskapsrevision (tkr)
Not 29 Räkenskapsrevision (tkr) | Kommun 2023 | Kommun 2024 |
Sakkunnigt biträde, räkenskapsrevision | 558,0 | 404,0 |
|
|
|
Förtroendevalda revisorer | 31,6 | 30,0 |
Summa räkenskapsrevision och andra granskningar | 589,6 | 434,0 |
Not 30 - Inköp och försäljningar mellan koncernföretag
Koncernintern fakturering har skett med 9,1 mnkr (11,2 mnkr), vilket har eliminerats i koncernens resultaträkning.
Not 31 - Uppgifter om koncernbolag
Not 31 Uppgifter om koncernbolag |
|
| Orgnr | Ägd Andel |
Vårgårda Bostäder |
|
| 556518-0378 | 100% |
Alingsås och Vårgårda |
|
| 222000-2535 | 22% |
Hjälpte innehållet dig?
Kontakt
Vårgårda kommun
Öppettider
Måndag-torsdag: 8.00-16.30
Fredag: 8.00-15.00
Dag före helgdag stänger växel 12.00