Gå till innehåll

Noter

Vårgårda kommun följer i allt väsentligt den kommunala bokförings- och redovisningslagen (Lag 2018:597) men även de rekommendationer som lämnas av Rådet för kommunal redovisning (RKR). Dessa rekommendationer tillämpas även i möjligaste mån på VA-redovisningen.

Sammanställda räkenskaper

Enligt RKR R16 har kommunen skyldighet att upprätta sammanställda räkenskaper om särskild ekonomisk betydelse föreligger, om den kommunala koncernens omsättning av företagets omsättning eller omslutning överstiger 5 procent av kommunens skatteintäkter och generella bidrag. I Vårgårda kommuns sammanställda räkenskaper ingår förutom Vårgårda kommun även det helägda bolaget Vårgårda Bostäder AB.

De sammanställda räkenskaperna upprättas enligt förvärvsmetoden med proportionell konsolidering. Bokslutet baseras på Vårgårda kommuns värderings-och avskrivningsprinciper. Interna transaktioner har eliminerats.

Anläggningstillgångar

Anläggningstillgångar har i balansräkningen tagits upp till anskaffningsvärdet reducerad med avskrivningar. För att aktiveras som investering måste den materiella anläggningstillgången vara avsedd för stadigvarande bruk, ha en livslängd på minst tre år och anskaffningsvärde över 1 prisbasbelopp. Avskrivningar och internränta bokförs den månad investeringen aktiveras. Anläggningstillgångarna skrivs av linjärt över nyttjandeperioden med avskrivningstid enligt nedan tabell.

Avskrivningstider

 

Datorer och servrar

3-5 år

Övriga maskiner och inventarier

5-20 år

Fordon

5-10 år

Verksamhetsfastigheter

10-33 år

Fastigheter för affärsverksamhet

20-33 år

Markanläggningar

20-50 år

Mark

Ingen avskr

Immateriella tillgångar

5 år

Tabell: Avskrivningstider för olika materiella tillgångar

Komponentuppdelning tillämpas från 2014 och samtliga gamla anläggningar har gjorts om till komponenter. Detta innebär att RKR R4 följs.

Immateriella anläggningstillgångar

RKR R3 har tillämpats vid klassificering, redovisning, värdering, avskrivning samt upplysning av immateriella tillgångar. Kommunen har endast förvärvade anläggningstillgångar. Anläggningstillgången ska ha ett anskaffningsvärde av minst ett prisbasbelopp och en varaktighet av minst tre år för att aktiveras. Avskrivningstiden är 5 år.

Redovisning av intäkter

Skatteintäkter, statsbidrag och generella bidrag redovisas i enlighet med RKR R2. Periodisering av statsbidrag och generella bidrag har gjorts enligt anvisningar i RKR R2.

Redovisningsprincipen som antogs av KF 2016 §6, för kommunens mottagande av ensamkommande barn, där intäkter från Migrationsverket ska matchas mot de kostnader som gruppen generar under högst fem år från mottagandet, upphävs under räkenskapsåret 2024. Avslut av den så kallade flyktingpotten innebär en positiv resultatpåverkan på motsvarande 2,8 mnkr. Redovisningen av statliga medel från Migrationsverket avviker mot RKR R2.

Upplysning om investeringsredovisningens uppbyggnad samt ekonomistyrningsprinciper

Investeringsredovisningen visar årets utgifter för avslutade samt pågående investeringsprojekt. Varje år fattar kommunfullmäktige beslut om investeringsbudget och flerårsplan.

Kommunfullmäktige beslutar om en investeringsbudget per projekt när det gäller de större investeringsprojekten (>3 mnkr). Lokalförsörjnings- och underhållsplaner ligger till grund för den beslutade investeringsbudgeten. För mindre löpande lokalförsörjning- och underhåll finns medel avsatta i investeringsbudgeten årligen.

För investeringsobjekt understigande 3 miljoner kronor beslutar kommunfullmäktige om årlig investeringsram för kommunstyrelsen/servicenämnden. Inom erhållen investeringsram disponerar kommunstyrelsen/servicenämnden anslagen.

Kommunfullmäktiges beslutade investeringsbudget år 2024:

  • Skattefinansierade investeringsobjekt >3 mnkr
  • Skattefinansierade investeringsobjekt <3 mnkr
  • Avgiftsfinansierade investeringar
  • Exploateringsinvesteringar

Internredovisning

Eget arbete som är kopplat till investeringar redovisas som en investeringsutgift övriga interna kostnader redovisas som en driftkostnad.

Leasing

Leasingavtal ska enligt RKR R5 klassificeras och redovisas som operationellt och finansiellt avtal, varav finansiell leasing redovisas som en tillgång i balansräkningen. Vårgårda kommun redovisar den del av lös egendom som klassificeras som finansiell leasing från och med januari 2023. År 2023 har rättats i balansräkningen.

Vårgårda kommun gör avsteg från RKR R5 när det gäller hyra av lokal som klassificeras som finansiell leasing. Vårgårda kommun hyr två fastigheter av Vårgårda bostäder som eventuellt skulle kunna klassas som finansiell leasing. Fastigheterna är ett LSS boende och en korttidsvistele. Det bokförda värdet på fastigheterna uppgår till 10,6 mnkr. Vårgårda kommun har under året köpt en verksamhetsfastighet (korttidsboende) av Vårgårda bostäder, Måsen 3. Kommunen planerar att köpa de återstående verksamhetsfastighet kommunen hyr av Vårgårda bostäder under de närmaste åren och väljer därför att inte genomföra en omklassifisering.

Kassa/bank i kommunens balansräkning

Som toppkontohavare i cash-pool redovisar Vårgårda kommun hela bankengagemanget per 2024-12-31 i kommunens balansräkning.

Underkonton tillhörande dotterbolag redovisas som en koncernskuld i kommunens balansräkning.

Redovisning av lånekostnader

Lånekostnader redovisas i enlighet med huvudmetoden och belastar därmed resultatet för den period de gäller.

Avsättningar

Medfinansiering E20

Avsättning avseende finansiering av ombyggnation E20 är från och med KF beslut 2020-12-09 en engångsavsättning och är beräknad utifrån en fördelningsmodell där regering, region och kommuner är medfinansiärer. En första delbetalning till projektet har skett under år 2020 och betalningsplanen sträcker sig fram till år 2026. Indexreglering för åren 2014-2024 har gjorts utifrån uppgifter från trafikverket Region Väst.

Kommunen har genom avtal förbundit sig att bidra med 16,8 mnkr till utbyggnaden av E20. Enligt Kommunfullmäktiges beslut i mars år 2015 togs summan upp som en tillgång som årligen upplöses med 1/11. Enligt beslut i KF 2020-12-09 §149 ändras redovisningsprincipen genom att i bokslut år 2020 lösa upp det återstående bidraget till E20 med 4,8 mnkr. Detta innebär att Vårgårda kommun gör avsteg från RKR R9.

Deponi

Avsättningar för deponi har tagits upp till det belopp som bedöms krävas för det slutliga återställandet. Sluttäckning sker i två etapper. Etapp 1 planerades att påbörjas under år 2023 men blev uppskjutet till början av 2024, på grund av överklagan. Enligt senaste tidplan ska Etapp 1 vara klart vecka 22 år 2025. Enligt beslut från Länsstyrelsen ska sluttäckningen som helhet vara klar år 2025.

Kommunen har hört med länsstyrelsen om det finns möjlighet att skjuta på slutdatum pga byggnation av ny ÅVC/omlastningsstation på det gamla deponiområdet. Något nytt beslut har inte fattats än.

Medfinansiering gång- och cykelväg Östadkulle—Lena

Kommunfullmäktige beslutade år 2020 att medfinansiera 50 procent av gång- och cykelväg mellan Östadkulle och Lena. Medel avsattes utifrån beräkning som gjordes år 2020 av Trafikverket.

En ny beräkning gjordes av Trafikverket år 2023, den visade att avsatt medel inte kommer att räcka. Av den anledningen gjordes ytterligare avsättning år 2023.

Pensionsskuld

Kommunens pensionsskuld redovisas enligt ”blandmodellen”, vilket innebär att all pension som intjänats före 1998 inte tas upp som avsättning, utan redovisas som ansvarsförbindelse inom linjen. Inom linjen tas också upp framtida förväntad särskild löneskatt. Utbetalningar avseende pensionsförmåner som intjänats före år 1998 redovisas som kostnad i resultaträkningen.

Avsättning för pensioner

Pensionsförmåner intjänade från och med år 1998 redovisas som en kostnad i resultaträkningen och en avsättning i balansräkningen. Under avsättningar reserveras också särskild löneskatt motsvarande 24,26 procent av upptagen pensionsavsättning.

Avsättning för pensioner värderas enligt RIPS i enlighet med RKR R10 medan pensionsåtaganden för anställda i de företag som ingår i den kommunala koncernen redovisas och värderas i enlighet med K3.

Redovisningsprinciper i driftredovisningen

Löner har belastats med ett personalomkostnadspålägg på 45,75 procent som inkluderar sociala avgifter, avtalsförsäkringar och pensionskostnader.

Materiella och immateriella anläggningstillgångar belastas med verklig avskrivningskostnad samt en kalkylränta på 2,5 procent för årets genomsnittliga kapitalbindning.

Internhyror för lokaler debiteras respektive verksamhet med självkostnad, värme, vatten, el och vaktmästeri debiteras utifrån tidigare års utfall och budgeterat planerat underhåll innevarande år. I internhyran ingår kapitalkostnader.

Kostnader för IT interndebiteras utifrån fakturor avseende licenser, växel och kostnader för att kunna drifta pc, Ipad eller chromebook, exempelvis tillgång till nätverk och brandvägg. IT-verksamheten har budget för övergripande IT-kostnader.

Gemensam central administration som till exempel ekonomi, personal och upphandling fördelas inte ut på de olika verksamheterna.

Öppet för externa transaktioner

Kommunens redovisning har varit öppen för externa transaktioner till den 10 januari 2024. Därefter har kostnader och intäkter överstigande ett prisbasbelopp hänförts till redovisningsåret.

Väsentliga händelser efter räkenskapsårets slut

Inga väsentliga händelser har skett efter räkenskapsperiodens utgång

Upprättande av års- och koncernredovisning enligt lagen om kommunal bokföring och redovisning (2018:597) och rekommendationer från Rådet för kommunal redovisning samt enligt BFN 2012:1 (K3) för bolagskoncernen kräver att fullmäktige, nämnd, styrelse och företagsledning gör antaganden om framtiden och andra viktiga källor till osäkerhet i uppskattningar på balansdagen som innebär en betydande risk för en väsentlig justering av de redovisade värdena för tillgångar och skulder i framtiden.

Det görs också bedömningar som har betydande effekt på de redovisade beloppen i denna års- och koncernredovisning. Uppskattningar och bedömningar baseras på historisk erfarenhet och andra faktorer som under rådande förhållanden anses vara rimliga. Resultatet av dessa uppskattningar och bedömningar används sedan för att fastställa redovisade värden på tillgångar och skulder som inte framgår tydligt från andra källor.

Genomgående för kommunkoncernen är att uppskattningar och bedömningar utgår från försiktighetsprincipen. Exempel på försiktighetsprincipen, samt ovanstående ställningstagande, är främst hänförligt till poster som till exempel osäkra fordringar, tvister, avsättningar i övrigt med mera.

Not 3 Verksamhetens intäkter

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Bidrag och kostnadsersättning

86,5

84,7

86,5

84,7

Varav bidrag från statliga myndigheter

74,2

64,2

60,0

64,2

Privata aktörer

 

3,4

 

3,4

Offentliga bidrag (investeringar)

 

0,2

 

0,2

EU-bidrag

 

-

 

-

Övriga bidrag

 

16,9

 

16,9

Exploateringsintäkter

1,8

1,7

1,8

1,7

Försäljning av verksamhet

29,3

31,7

29,3

31,7

Försäljningsintäkter

6,6

6,4

6,6

6,4

Hyror och arrenden

70,8

76,6

17,5

18,5

Realisationsvinster

2,0

-

2,0

-

Taxor och avgifter

67,4

75,2

67,4

75,2

Övriga intäkter

2,0

3,0

-

-

Summa verksamhetens intäkter

266,4

279,2

211,1

218,1

Not 4 Verksamhetens kostnader

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Inköp av anl.tillg o underhåll

-5,9

-4,6

-3,6

-4,6

Köp av huvudvsh

-138,1

-146,4

-138,1

-146,4

Lokal- o markhyror

-20,2

-2,2

-10,6

-10,5

Lämnade bidrag

-28,8

-28,7

-28,8

-28,7

Lön o soc avg

-618,0

-649,8

-608,4

-638,2

Pensionskostn

-66,6

-69,1

-64,5

-67,0

Realisationsförluster

-

-

-

-

Skattekostnad

-1,0

-1,0

-

-

Övriga kostnader

-92,2

-112,9

-85,6

-82,2

Övriga tjänster

-78,7

-80,5

-78,7

-80,5

Summa verksamhetens kostnader

-1 049,5

-1 095,2

-1 018,3

-1 058,1

Not 5 Av- och nedskrivningar

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Avskrivning immateriella tillgångar

-0,4

-0,4

-0,1

-0,1

Avskrivning byggnader och anläggningar

-47,9

-49,1

-32,1

-34,1

Avskrivning maskiner och inventarier

-9,2

-10,1

-8,0

-8,9

Nedskrivning/återföring byggnader och anläggningar

1,9

-

-

-

Summa av- och nedskrivningar

-55,6

-59,6

-40,2

-43,1

Not 6 Skatteintäkter

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Preliminär skatteintäkt

611,5

641,4

611,5

641,4

Preliminär slutavräkning innevarande år

9,7

2,3

9,7

2,3

Slutavräkningsdifferens föregående år

3,2

-3,1

3,2

-3,1

Summa kommunalskatteintäkter

624,3

640,6

624,3

640,6

Not 7 Generella statsbidrag & utjämning

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Inkomstutjämningsbidrag

165,4

170,7

165,4

170,7

Kommunal fastighetsavgift

30,0

32,8

30,0

32,8

Kostnadsutjämning

11,3

17,5

11,3

17,5

LSS-utjämning

-5,1

-6,7

-5,1

-6,7

Regleringsbidrag

28,7

37,8

28,7

37,8

Strukturbidrag

-

-

-

-

Övriga generella bidrag från staten*

6,0

1,0

6,0

1,0

Summa generella statsbidrag och utjämning

236,3

253,1

236,3

253,1

Generella Statsbidrag

Minskad andel timanställda inom vård och omsorg om äldre

4,7

-

4,7

-

Ökad specialistundersköterskekompetens inom vård och omsorg om äldre

0,7

-

0,7

-

Tillfälligt stöd till kommuner med anledning av kriget i Ukraina

0,6

-

0,6

-

Skolverket

-

0,7

-

0,7

Statsbidrag EU val

-

0,3

-

0,3

Summa generella statsbidrag

6,0

1,0

6,0

1,0

Not 8 Finansiella intäkter

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Utdelning på aktier och andelar

0,0

0,0

0,0

0,0

Intäkter från finansiella anläggningstillgångar

-

-

-

-

Realiserad vinst på försäljning av finansiella instrument

-

-

-

-

Orealiserad värdestegring på finansiella intrument

-

-

-

-

Ränteintäkter

1,8

2,4

1,6

2,0

Borgensavgift VBAB

-

-

1,6

0,8

Övriga finansiella intäkter

0,1

-

0,1

-

Summa Finansiella intäkter

1,9

2,4

3,3

2,9

Not 9 Finansiella kostnader

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Räntekostn. långfristiga lån

-13,7

-19,6

-6,7

-11,8

Övriga finansiella kostnader

-3,7

-1,0

-3,7

-1,0

Summa Finansiella kostnader

-17,4

-20,5

-10,4

-12,7

Not 10 Immateriella anläggningstillgångar

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Ingående anskaffningsvärden

3,4

2,9

0,7

0,7

Nyanskaffningar

0,6

1,0

0,2

0,9

Investeringsbidrag

-

-

-

-

Försäljningar

-0,9

-

-

-

Utrangeringar

-

-

-

-

Korrigeringar

-

-

-

-

Utgående anskaffningsvärde

3,1

3,9

0,9

1,6

Varav pågående

0,2

0,2

Ingående av och nedskrivningar

-1,9

-1,3

-0,5

-0,6

Årets avskrivningar

-0,4

-0,4

-0,1

-0,1

Försäljningar

0,8

-

-

-

Utrangeringar

-

-

-

-

Korrigeringar

0,1

-

-

-

Utgående av- och nedskrivningar

-1,3

-1,7

-0,6

-0,6

Utgående bokfört värde

1,7

2,1

0,3

0,9

Genomsnittlig nyttjandeperiod

5 år

5 år

4 år

5 år

Genomsnittlig nyttjandeperiod

5 år

5 år

4 år

5 år

Mark, byggnader och anläggningar

Not 11 Materiella anläggningstillgångar

Koncern

Koncern

Kommun

Kommun

Mark, byggnader och anläggningar

2023

2024

2023

2024

Ingående anskaffningsvärden

1 868,3

1 927,0

1 237,8

1 288,5

Förvärv av dotterföretag

 

 

 

 

Nyanskaffningar

158,3

232,3

143,3

214,1

Investeringsbidrag

-

-

-

-

Försäljningar

-2,8

-7,6

-0,2

-

Omklassificering annan typ

-

-

-

-

Korrigeringar

-

-

-

-

Flyttningar

-

-

-

-

Utrangeringar

-

-

-

-

Utgående anskaffningsvärde

2 023,9

2 151,7

1 380,9

1 502,7

Varav pågående

96,9

92,4

78,2

Ingående av- och nedskrivningar

-697,8

-739,5

-495,0

-527,0

Årets avskrivningar

-48,0

-50,8

-32,2

-34,6

Upplösning investeringsbidrag

-

-

-

-

Försäljningar

2,3

4,0

0,2

-

Omklassificering annan typ

-

-

-

-

Korrigeringar

4,0

1,0

-

-

Utrangeringar

-

-

-

-

Utgående av- och nedskrivningar

-739,5

-785,2

-527,0

-561,6

Summa utgående bokfört värde

1 284,4

1 366,5

853,9

941,1

- varav markreserv

18,3

24,1

18,3

24,1

- varav verksamhetsfastigheter

543,0

596,6

543,0

596,6

- varav affärsfastigheter

102,9

122,3

102,9

122,3

- varav publik fastighet

76,0

78,2

76,0

78,2

- varav övriga fastigheter

116,0

119,7

113,7

119,7

- varav förvaltningsfastigheter

428,2

425,0

-

-

Not 12 Materiella anläggningstillgångar

Koncern

Koncern

Kommun

Kommun

Maskiner, fordon och inventarier

2023

2024

2023

2024

Ingående anskaffningsvärden

84,4

97,8

71,1

86,7

Nyanskaffningar

18,5

14,3

16,6

12,7

Investeringsbidrag

-

-

-

-

Försäljningar

-

-0,8

-

-

Omklassificering annan typ

-

-

-

-

Utrangeringar

-

-

-

-

Utgående anskaffningsvärde

102,9

111,3

87,7

95,5

Varav pågående

5,1

-

1,0

2,3

Ingående av- och nedskrivningar

-35,8

-43,6

-27,0

-33,5

Årets avskrivningar

-7,8

-7,0

-6,5

-5,8

Upplösning investeringsbidrag

-

-

-

-

Försäljningar

-

0,7

-

-

Omklassificering annan typ

-

-

-

-

Utrangeringar

-

-

-

-

Utgående av- och nedskrivningar

-43,6

-50,0

33,5

-39,3

Summa utgående bokfört värde

59,2

61,3

54,2

56,2

- varav maskiner

8,9

8,8

7,8

8,7

- IT-utrustning

4,5

4,2

6,3

4,2

- varav inventarier

37,7

37,2

35,3

37,2

- varav fordon

6,0

6,0

4,8

6,0

- varav anläggningar dotterbolag

2,1

9,0

-

-

Summa bokfört värde materiella anläggningstillgångar (not 11+ not12)

1 343,7

1 427,8

908,1

997,3

Genomsnittlig nyttjandeperiod

 

 

Kommun 2023

Kommun 2024

Fastighet affärsverksamhet

 

 

47 år

46 år

Fastighet annan verksamhet

 

 

32 år

32 år

Publika fastigheter

 

 

43 år

41 år

Verksamhetsfastighet

 

 

37 år

36 år

Bilar/Transportmedel

 

 

7 år

12 år

Maskiner

 

 

14 år

10 år

Inventarier

 

 

6 år

11 år

IT-utrustning

 

 

5 år

5 år

Not 13 Finasiella anläggningstillgångar

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Aktier och andelar

 

 

 

 

Kommunförbundet Sjuhärad

0,5

0,5

0,5

0,5

Kommuninvest

13,3

14,4

13,3

14,4

Vårgårda bostäder AB

-

-

4,1

4,1

Övriga

0,2

0,3

0,2

0,3

Summa aktier och andelar

14,0

15,2

18,1

19,3

Långfristiga fordringar

 

 

Herrljunga Kommun

15,8

15,8

15,8

15,8

Vårgårda Bostäder AB

-

-

0,7

0,7

Södra Skogsägarna

1,3

1,4

1,3

1,4

Summa långfristiga fordringar

17,1

17,2

17,7

17,9

 

 

 

 

 

Summa finansiella anläggningstillgångar

31,1

32,4

35,9

37,1

Not 14 Bidrag till statlig infrastruktur

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Bidrag utbyggnad av E20

-

-

-

-

Bidrag från Sparbanksstiftelsen

-

-

-

-

Ackumulerad upplösning, bidrag E20

-

-

-

-

Summa bidrag till statlig infrastruktur

-

-

-

-

Kommunfullmäktige beslutade 1 oktober 2014 att medfinansiera utbyggnaden av E20 med 16,8 miljoner kronor. Bidraget redovisas i balansräkningen och upplöses på 11 år. Beslut om antalet år som bidraget upplöses på beslutades av Kommunfullmäktige i mars 2015.

Sparbanksstiftelsen beslutade under 2015 att bidra med 3,3 mnkr till utbyggnaden av E20. Bidraget upplöses på 10 år (11-1år). För 2020 tog Kommunfullmäktige ett nytt beslut, KF §149, om att upplösa resterande bidrag. Utöver den årliga upplösningen innebar detta en upplösning på 4,8 mnkr

Not 15 Förråd/exploateringar

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Exploatering Algutstorp

0,0

-

0,0

-

Exploatering mark Västra Degrabo

0,9

-

0,9

-

Exploatering Fagrabo

1,4

2,0

1,4

2,0

Exploatering övrigt

0,0

0,0

0,0

0,0

Summa exploatering

2,3

2,0

2,3

2,0

 

 

 

 

 

Lager, övrigt

-

-

-

-

Summa förråd/exploateringar

2,3

2,0

2,3

2,0

Not 16 Fordringar

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Kundfordringar

10,1

13,7

10,0

11,8

Div kortfristiga fordringar

45,1

43,0

44,9

42,6

Varav kommunalskattefordringar

 

 

 

 

Varav Kommunalskattefordringar

 

8,8

8,8

Varav Upplupna generella statsbidrag

 

-

-

Varav Upplupna riktade statsbidrag och kostnadsersättningar

 

2,6

2,6

Varav Fordran kommunal fastighetsavgift

 

31,7

31,7

 

 

 

 

 

Förutb kostn o upplup intäkter

72,0

54,4

69,7

51,1

Summa fordringar

127,2

111,1

124,6

105,5

Not 17 Kassa och bank

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Kassa

2,3

0,0

-

0,0

Bank

48,1

60,5

48,1

56,4

Summa kassa och bank

50,4

60,5

48,1

56,4

Not 18 Eget kapital

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Eget kapital vid årets början

405,4

408,5

413,4

416,2

Justering eget kapital*

-3,3

-0,2

-3,3

-0,2

Årets resultat

6,4

-0,0

6,1

0,7

Utgående eget kapital

408,5

408,3

416,2

416,7

Varav resultatreserv

-

-

-

-

Varav resultatutjämningsreserv

5,0

5,0

5,0

5,0

Utgående eget kapital

408,5

408,3

416,2

416,7

Utgående eget kapital

441,8

408,5

450,7

416,2

Not 19 Avsättningar

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Ingående avsättning till pensioner inkl löneskatt

8,9

9,4

8,9

9,4

Nyintjänad pension

-

-

-

-

Årets utbetalningar

-0,5

-0,6

-0,5

-0,6

Ränte- och basbeloppsuppräkning

0,7

0,8

0,7

0,8

Ändring av försäkringstekniska grunder

-

-

-

-

Övrig post

0,2

0,2

0,2

0,2

Byte av tryggande

-

-

-

-

Förändring av löneskatt

0,1

0,1

0,1

0,1

Utgående balans pensioner och löneskatt

9,4

9,9

9,4

9,9

Not 20 Övrina Avsättningar

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Avsättning Tumberg, sluttäckning

31,7

31,7

31,7

31,7

Avsättning E20

10,6

5,6

10,6

5,6

Avsättning övrigt*

4,5

1,2

4,5

1,2

Uppskjutna skatter

-6,3

-5,5

-

-

Summa övriga avsättningar

40,4

33,0

46,7

38,5

Summa avsättningar

49,8

42,9

56,1

48,4

Not 21 Långfristiga skulder

 

 

 

 

Låneskuld

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Ingående låneskuld

799,0

849,0

350,0

400,0

Nyupplåning under året

50,0

90,0

50,0

90,0

Omklassificering till långfristig skuld

-

-

-

-

Årets amorteringar/omklassificerat till kortfr skuld

-

-

-

-

Delsumma

849,0

939,0

400,0

490,0

Långfristig leasingskuld

23,1

23,5

23,1

23,5

Anslutningsavgifter

21,0

21,6

21,0

21,6

Investeringsbidrag

3,3

3,1

3,3

3,1

Summa långfristiga skulder

896,4

987,2

447,4

538,2

Kreditgivare

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Kommuninvest

799,0

793,0

400,0

490,0

Sparbanken Alingsås

-

-

-

-

SEB

50,0

-

-

-

Nordea

-

146,0

-

-

Leasingföretag

-

-

-

-

Summa Långivare

849,0

939,0

400,0

490,0

Räntebindningstider (inkl derivat)

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

0--1 år

0,19

0,17

0,29

0,25

1--2 år

1,49

1,86

1,49

1,86

2--3 år

2,90

2,46

2,84

2,75

3--4 år

3,73

3,67

3,73

3,75

4--5 år

4,64

4,50

-

4,4

5--6 år

5,63

5,38

-

5,38

6--7 år

-

-

-

-

7--8 år

-

-

-

-

8--9 år

-

-

-

-

Summa räntebindningstider

1,75

1,95

1,76

2,10

Kapitalbindningstid (inkl derivat)

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

0--1 år

0,47

0,28

0,29

0,25

1--2 år

1,42

1,65

1,49

1,86

2--3 år

2,59

2,75

2,84

2,75

3--4 år

3,73

3,75

3,73

3,75

4--5 år

-

4,40

-

4,40

5-6 år

-

5,38

-

5,38

Summa Kapitalbindningstid (inkl derivat)

2,26

1,61

1,76

2,10

Per bokslutsdagen finns ränteswapar som totalt uppgår till 290 mnkr (333). Den genomsnittliga räntebindningstiden för den totala skuldportföljen uppgår till 2,74 år (3,43) och den genomsnittliga effektiva räntan uppgår till 1,41 procent (1,74). Marknadsvärdet på ränteswaparna uppgår till 22,4 mnkr (26,8).

Not 22 Kortfristiga skulder

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Kortfristiga skulder till kreditinstitut och kunder

8,2

10,4

8,2

10,4

Leverantörsskulder

55,5

57,3

61,4

55,6

Moms och punktskatter

0,4

0,1

-

-

Personalens skatter, avgifter och löneavdrag

26,6

28,0

26,6

28,0

Övriga Kortfristiga skulder

0,6

0,4

0,2

0,0

Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter

110,7

101,2

102,5

102,0

Varav

 

 

 

 

Upplupna personalkostnader (exkl. pensioner)

45,6

45,6

Upplupna pensionskostnader

22,2

22,2

Kommunalskatteskulder

-

Övriga kortfristiga skulder

-

Förutbetalda generella statsbidrag

-

Förutbetalda riktade statsbidrag och kostnadsersättningar

2,7

2,7

Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter

30,8

31,5

Summa Kortfristiga skulder

201,9

197,5

198,8

196,1

Not 23 Panter och därmed jämförliga säkerheter

    

Borgensförbindelser

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Vårgårda Bostäder AB

-

-

399,0

449,0

Alingsås och Vårgårda Räddningstjänsjförbund

1,9

1,9

1,9

1,9

Föreningar

-

-

-

-

Övriga borgensåtaganden

2,1

2,1

2,0

2,0

Summa borgensförbindelser

4,1

4,1

402,9

452,9

Not 24 Pensionsförpliktelser

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Ingående ansvarsförbindelse inkl löneskatt

202,8

208,6

202,8

208,6

Ränte- och basbeloppsuppräkning

13,1

13,8

13,1

13,8

Ändring av försäkringstekniska grunder

-

-

-

-

Nyintjänad pension

1,0

-

1,0

-

Årets utbetalningar

-10,3

-11,6

-10,3

-11,6

Övrig post

0,7

0,2

0,7

0,2

Byte av tryggande

-

-

-

-

Förändring av löneskatten

1,2

0,6

1,2

0,6

Summa pensionsförpliktelser

208,5

211,6

208,5

211,6

Förvaltade fonder

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Makarna Hulténs Musikfond

0,1

0,1

0,1

0,1

Summa förvaltade fonder

0,1

0,1

0,1

0,1

Not 26 Operationell leasing

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Leasingavgifter förfaller nästa år

6,2

9,8

5,7

8,9

om 2-5 år

5,2

7,9

4,7

7,0

senare än 5 år

-

-

-

-

Summa

11,5

17,7

10,4

15,9

Not 24 - Finansiell leasing leasing

    

Ej uppsägningsbara leasingavtal med avtalstid längre än 3 år

Koncern 2023

Koncern 2024

Kommun 2023

Kommun 2024

Maskiner och inventarier

23,1

23,5

23,1

23,5

Nuvärdet av minimileaseavgifterna förfaller enligt följande:

 

 

 

 

Leasingavgifter förfaller nästa år

2,0

2,7

2,0

2,7

om 2-5 år

8,7

10,0

8,7

10,0

senare än 5 år

12,4

10,8

12,4

10,8

Summa

23,1

23,5

23,1

23,5

Vårgårda kommun har i februari 1995 ingått en solidarisk borgen såsom för egen skuld för Kommuninvest i Sverige AB:s samtliga nuvarande och framtida förpliktelser. Samtliga kommuner och regioner som per 2024-12-31 var medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingått likalydande borgensförbindelser.

Mellan samtliga medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingåtts ett regressavtal som reglerar fördelningen av ansvaret mellan medlemmarna vid ett eventuellt ianspråktagande av ovan nämnd borgensförbindelse. Enligt regressavtalet ska ansvaret fördelas dels i förhållande till storleken på de medel som respektive medlem lånat av Kommuninvest i Sverige AB, dels i förhållande till storleken på medlemmarnas respektive insatskapital i Kommuninvest ekonomisk förening.

Vid en uppskattning av den finansiella effekten av Vårgårda kommuns ansvar enligt ovan nämnd borgensförbindelse, kan noteras att per 2024-12-31 uppgick Kommuninvest i Sverige AB:s totala förpliktelser till 601 095 707 587 kronor och totala tillgångar till 603 916 952 803 kronor. Vårgårda kommuns andel av de totala förpliktelserna uppgick till 861 988 107 kronor och andelen av de totala tillgångarna uppgick till 868 190 044 kronor.

Samverkansavtal kring Samhällsbyggnad och andra kommunövergripande funktioner

  • Avtal med Alingsås kommun om fastighetsdrift
  • Avtal med samtliga Sjuhäradskommuner (Borås, Bollebygd, Tranemo, Ulricehamn, Herrljunga, Svenljunga, Mark) om myndighetsutövning inom bygg och miljö

Samverkansavtal kring Vård, omsorg och socialtjänst:

  • Överförmyndare i Samverkan - avtalssamverkan (tolv samverkanskommuner, Bollebygd, Falköping, Gullspång, Herrljunga, Hjo, Svenljunga, Skövde, Tibro, Tidaholm, Tranemo, Ulricehamn)
  • Barnahus Södra Älvsborg - gemensam drift
  • Utväg Södra Älvsborg - gemensam drift med flera kommuner och regionen
  • Sociala Jouren - samverkan mellan kommuner
  • FOU Sjuhärad - gemensam verksamhet med kommuner och högskolan
  • Närvårdssamverkan - Samverkan med regionen, ett närvårdskontor tillsammans
  • Vård- och omsorgscollege - samverkan mellan arbetsgivare (kommuner och region), fackliga företrädare, och utbildningsamordnare
  • Mini-Maria - samverkan mellan kommuner och region
  • Vuxenutbildning- Vårgårda kommun är huvudman och har avtalssamverkan med Herrljunga
  • Ungdomsmottagning- Vårgårda kommun har ett avtal med regionen där kommunen står för 25% av kostnaderna
  • Familjerätt - Avtalssamverkan, Vårgårda kommun köper denna tjänst av Alingsås kommun
  • Familjerådgivning - Avtalssamverkan, Vårgårda kommun köper denna tjänst av Alingsås kommun
  • TiS- Avtalssamverkan där Lidköping är huvudman. (TiS = Tillståndsenheten i Samverkan)
  • Utöver detta har kommunen en del avtal med andra kommuner utifrån individärenden
  • Samverkan kring införande av e-arkiv- Vårgårda kommun tillsammans med flera kommuner i Boråsregionen (Bollebygd, Tranemo, Ulricehamn, Herrljunga, Svenljunga, Mark)
  • Avtal med Herrljunga kommun kring gemensam chef för musikskola/kulturskola

Samverkansavtal kring gymnasieutbildning:

  • Med Boråsregionen
  • Med Västra Götalandsregionen
  • Med Essunga kommun
  • Med Alingsås kring anpassad gymnasieskola

Not 29 Räkenskapsrevision (tkr)

Kommun 2023

Kommun 2024

Sakkunnigt biträde, räkenskapsrevision

558,0

404,0

 

 

 

Förtroendevalda revisorer

31,6

30,0

Summa räkenskapsrevision och andra granskningar

589,6

434,0

Koncernintern fakturering har skett med 9,1 mnkr (11,2 mnkr), vilket har eliminerats i koncernens resultaträkning.

Not 31 Uppgifter om koncernbolag

 

 

Orgnr

Ägd Andel

Vårgårda Bostäder

 

 

556518-0378

100%

Alingsås och Vårgårda
Räddningstjänstförbund

 

 

222000-2535

22%

Kontakt

Vårgårda kommun

Kungsgatan 45, 447 80 Vårgårda

Öppettider

Måndag-torsdag: 8.00-16.30

Fredag: 8.00-15.00

Dag före helgdag stänger växel 12.00

Sidinformation

Publicerad: 2025-04-28
Senast uppdaterad: 2025-04-28
Sidansvarig: Pontus Lilja