Gå till innehåll

Telefonbedrägeri (vishing)

Vishing är en bedrägerimetod som bedragare använder via telefon. Deras mål är att lura dig att avslöja personlig information, använda ditt BankID eller utföra ekonomiska transaktioner. Bedragarna utger sig ofta för att vara från en bank, myndighet eller någon annan trovärdig organisation

Så kan ett telefonbedrägeri gå till

Telefonbedrägeri eller vishing är när någon ringer och försöker att lura dig att lämna ut känsliga uppgifter som koder eller kortuppgifter, eller att logga in på din bank. När du loggar in släpper du även in bedragaren. I de flesta fall blir du kontaktad via telefon eller sms av en bedragare som påstår att något hänt och som vill att du ska identifiera dig för att hjälpa till att lösa problemet.

Vishing är en kombination av de engelska orden voice phishing (nätfiske). Det vill säga ”fiska” efter uppgifter med rösten.

Telefonbedrägeri kan leda till stöld i hemmet, fysisk vishing

Ett telefonbedrägeri kan även leda till stöld i hemmet, kallat fysisk vishing. Det kan hända att bedragaren påstår att någon måste komma hem till dig för att säkra dina värdesaker eller koder. I stället blir du bestulen på pengar, värdesaker och kontokort.

Äldre och personer med en funktionsnedsättning kan i vissa fall vara extra utsatta för den här typen av bedrägeribrott.

Anmäl telefonbedrägeri

Ring 112 om brottet händer nu eller om polisen behövs på plats snabbt.

Så här kan du skydda dig

1. Lägg på luren

Om någon ringer upp dig och du blir osäker ska du avsluta samtalet. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en släkting eller någon från din bank, ett företag eller en myndighet.

Förbered något du kan säga för att avsluta samtalet snabbt, eller lägg på direkt. Du behöver inte vara artig.

2. Logga inte in

Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från din bankdosa eller till ditt betalkort om någon frågar efter det.

Seriösa företag, organisationer och myndigheter tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.

3. Lita inte på den som ringer

Bedragaren kan försöka stressa dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut.

Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig.

Kontakt

Vårgårda kommun

Kungsgatan 45, 447 80 Vårgårda

Öppettider

Måndag-torsdag: 8.00-16.30

Fredag: 8.00-15.00

Dag före helgdag stänger växel 12.00

Sidinformation

Publicerad: 2025-04-25
Senast uppdaterad: 2025-04-25
Sidansvarig: Pontus Lilja